BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csehország magát ajánlja

Az új kis BMW gyártási helyszínéről még mindig nem született döntés, így Magyarország is csak bizakodhat, hogy a német cég egy itteni helyszínt választ majd. Az utóbbi hetekben azonban egyre erőteljesebb lobbizásba fogtak a csehek.

A BMW-nek gondolkodás nélkül Csehországot kellene választania, amikor új termelői kapacitásának keres helyet. Itt ugyanis nagy a hagyománya az autógyártásnak, és van elegendő szakképzett munkaerő -- idézte a Dow Jones Vratislav Kulhaneket, a Volkswagen-tulajdonban lévő Skoda Auto vezetőjét.

A hírek szerint a mintegy 500 millió eurós BMW-beruházásra Cseh-, Magyar- és Bajorország a legesélyesebb, noha eddig 53 lehetségesnek vélt helyszín jelentkezett a bajor gyárnál.

A BMW-vel tárgyaló állami tulajdonú Czechinvest vezetője, Martin Jahn szerint 3 ezer embert alkalmazna a gyár, s közvetett módon további 9 ezer embernek adna munkát. (Korábban viszont olyan hírek keltek szárnyra, hogy az új gépkocsicsalád 2003-ban induló üzeme 7 ezer munkahelyet teremtene, és mintegy 3 ezer főnek adna bedolgozási lehetőséget.) Martin Jahn arról tájékoztatta a cseh hírügynökséget, a CTK-t, hogy Csehország a BMW-t egy komplex csomag felajánlásával kívánja meggyőzni, amely egyebek között adókedvezményt, az autógyár megépítéséhez szükséges ingatlant és új állások kialakításához nyújtandó állami támogatást tartalmaz.

A Reuters tegnap pedig már azt jelentette a Pravo cikke alapján, hogy az északmorva város, Koprivnice a legesélyesebb helyszín a gyárberuházás számára. A város 80 hektáros ipari parkot ajánlott és lehetőséget a Tatra-gyár szabad építési területének használatára. A Pravo cikke szerint további lehetséges helyszín a korábban katonai repülőtérrel rendelkező Louny, Brno, Pisek és Zatec.

Az üzelti tevékenységek támogatására létrehozott Ost-West Wirtschaftsclub (OWWC) részéről Karel Dobes azt mondta el a CTK-nak, hogy az ipari hagyományok mellett az is Csehország behozhatatlan előnye, hogy Németország szomszédja, s az egyetlen nehézséget a Prága--Nürnberg autópálya 20 kilométeres befejezetlen szakasza jelenti. Az OWWC mindazonáltal tárgyalásokat folytat az EBRD-vel az autópálya befejezésének finanszírozásáról.

Értesüléseink szerint ugyanis a BMW legalább 200 hektáros összközműves terület mellett az első ütemben legalább 3 ezer szakképzett munkást és kiváló megközelíthetőséget vár el a leendő helyszíntől. Ezért Magyarországon nem sok helyszín jöhet szóba, bár tavasszal Székesfehérvár, Tatabánya, Ajka, Gyöngyös, Kecskemét, Szolnok és Oroszlány neve egyaránt fölmerült mint lehetőség, és a 7 város polgármestere buzgón érvelt régiójáért.

A vonzáskörzet is igen fontos, mert egymagában egyetlen város sem képes egy -- az eddigi hírek szerint -- évente mintegy 200 ezer autót kibocsátó gyárat ellátni a szükséges több ezer munkavállalóval.

-------------------

Hátsókerék-meghajtású lesz a kis BMW, döntött a cég vezetése, mégpedig azért, mert az alsó középkategóriás autók elsőkerék-meghajtásúak. Ezzel szemben a BMW-nél tradíciónak számít a hátsókerék-meghajtású kocsik gyártása, ezért a szintén ilyen 2-es sorozat egyedi lesz a saját piaci szegmensében. A bajor cég csak a Rover eladása után határozta el, hogy lefelé bővíti kínálati palettáját, és megjelenik az alsó középkategóriában. Korábban egy új Rover-modell számára tervezte a gyárlétesítést, ekkor merült fel először Magyarország neve a lehetséges helyszínek között.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.