A Danubius Rádió tarifaáron mintegy 3,5 milliárdos reklámbevételre tett szert tavaly, ez évben a nyár közepéig pedig már több mint 2,5 milliárdot. Tekintettel az év végén mindig felfokozódó hirdetési kedvre, várható, hogy a Danubius ebben az évben megismétli tavalyi eredményét. Az időszakos és éves adatok összevetése alapján a Sláger Rádiónak is közel egymilliárd forintot kell reklámokból begyűjtenie ahhoz, hogy az 1999-es esztendő csaknem 2,5 milliárdos bevételét az idén is elkönyvelhesse. (A piacot uraló rádiók tényleges bevétele 600-800 millióval kisebb a tarifaáron mértnél.)
Egyre erősebb szereplője a piacnak a Roxy Rádió. Meglehet, a magyar piac igen konzervatív, megszokott "reklámfelületeit" -- az országos kereskedelmi rádiókat -- nehezen cseréli fel regionálisra, de a Roxy fiatal közönsége a legtöbb hirdető számára vonzó célcsoport. A MindShare médiaügynökség médiaigazgatója, Tóth Szilárd legalábbis úgy látja, hogy áprilistól szembetűnő a Roxy versenyképessége jó néhány idősávban, a 18--22 év közötti hallgatókat pedig mágnesként vonzza, ezzel pedig a reklámozókat is. Szerinte ezzel elsősorban a Slágertől vesz el bevételeket.
Ez évben nem nőtt az inflációnál nagyobb mértékben a rádiós reklámokra szánt pénz, a piacot nem befolyásolta pozitívan az olimpia sem. Négy-nyolc évvel ezelőtt még jellemző volt, hogy erre az időszakra összpontosítottak a hirdetők a nagyobb hallgatottság miatt, az idén ez nem így történt. Mindezek következtében a tavaly nyár közepén adást kezdett regionális kereskedelmi rádiók is az országosak rovására juthatnak reklámbevételhez. Ebben a mezőnyben a Rádió 1 tartja korábban szerzett pozícióit, a vidéki regionális adók közül pedig különösen a hálózatba szerveződöttek jutottak számottevő piaci részesedéshez -- legnagyobbhoz a Balaton Rádió.
A hirdetők azonban a budapesti adókat részesítik előnyben, így lehetett a Roxy reklámköltése ez évben (listaáron) már több mint 330 millió forint. Az kétségtelen, hogy ezt nem a Danubius ellenében teszi, mert a két adónak ugyanaz a tulajdonosi szerkezete. Megnehezíti viszont a Sláger Rádió helyzetét, hogy a reggeli órákat kivéve nem tudott a Danubiushoz hasonlóan minden napszakra a reklám szempontjából vonzó programot alkotni. Az ő hallgatóik többnyire ötven év felettiek, amely kevéssé vonzó a hirdetők előtt. Ezt felismerve a Sláger Rádió a közelmúltban kiterjesztette "érdeklődését" a hatvanas--hetvenes évekről a nyolcvanas évek zenéjére, illetve október elejétől már nem ismétli sűrűn a számokat.
A versenyt csak csekély mértékben befolyásolja a Juventus, amely három éve főként az esti kívánságműsor ideje alatt és annak környékén, 18--20 óra között tartja magát. A Juventus is igyekszik növelni hallgatói számát, de nem biztos, hogy ezzel egyenes arányban nő a nála elköltött reklámpénz. Tóth Szilárd tapasztalatai szerint ugyanis a hirdetők a leghallgatottabb rádiókhoz vonzódnak, és sokuknak már nem marad pénzük arra, hogy más adóhoz is vigyenek reklámot.
Legfeljebb inflációkövető a rádiós reklámtorta Reklámköltésben megismétlődni látszik a kereskedelmi rádiók tavalyi ranglistája: a vezető Danubiust az idén is a Sláger Rádió követi, ám a kettejük közötti különbség az idei utolsó negyedév kezdetén nagyobb, mint amekkora 1999 azonos időszakában volt. A Sláger elvesztett piacrészesedését döntően a Roxy szerezte meg. LÁSZLÓ BOGLÁR-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.