Magyarország vezető lapkiadója "megy össze" a legkisebbek egyikévé, ha az amerikai versenyhivatali eljárás jóváhagyja a VNU tegnap bejelentett döntését. A holland kiadó két éve növeli amerikai jelenlétét, most teljes egészében bekebelezni készül az AC Nielsen piackutató céget.
A 2,3 milliárd dollár értékű üzletet azonban csak úgy képes saját erőből finanszírozni, hogy Európa-szerte eladja teljes magazinportfólióját.
Magyarországon a VNU 29 újságjával, 15 milliárd forint körüli éves forgalmával a vezető kiadó. Éppen a színes lapok piacán legnagyobb a részesedése, 35 százalékkal. Az anyacég döntése váratlanul érte a VNU magyarországi érdekeltségének vezetését is -- derül ki Szabó György vezérigazgató szavaiból.
A meglepetés érthető, mert a holland társaság tavaly novemberben vásárolta meg az egykori Vico-birodalom lapjait (a Népszava kivételével), s fizetett érte Magyarországon eddig rekordösszegű, 15 milliárd forintot. A Gazdasági Versenyhivatal az idén márciusban adott jóváhagyása után éppen ezekben a hónapokban futott fel a VNU és a volt Vico lapcsalád integrációja.
A holland kiadó magyarországi magazinjainak értéke piaci becslések alapján 20 és 30 milliárd forint közé tehető. A tulajdonváltásra 2001 közepéig kerülhet sor, bár ezt lehetséges, hogy lassítani fogja a VNU szándéka. A társaság ugyanis a teljes magazinüzletágat egyben, egy vevőnek kívánja eladni.
Szabó György a magyarországi terveikről csak annyit tudott elmondani, hogy figyelmüket a jövőben maradék érdekeltségeikre, az egyebek közt a Figyelőt és a Világgazdaságot magában foglaló üzleti kiadványokra fordítják.