BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fékezett autóár-emelések

Az előrejelzések szerint a gépjármű-kereskedelem újabb rekordévet zár az idén, ha az eladások bővülése nem is éri el a várt szintet. Az érezhetően lanyhuló kereslet és az erős piaci verseny miatt a személygépkocsik drágulása az inflációs ráta alatt marad, néhány magasabb árú modell pedig egyenesen olcsóbb is lett az idén. A Toyota és a Nissan kivételével a japán márkák sokat vesztettek, a franciák pedig a legnagyobbat ugrották a piacon.

A személygépkocsi-piac egészét hónapok óta sújtja bizonyos mértékű visszaesés. Június óta egyetlen hónapban sem talált gazdára annyi kocsi, mint az elmúlt év azonos hónapjában, s a csökkenés novemberben volt a legmagasabb: 4,7 százalék.
Ilyen lanyhuló piacon persze az importőrök is csínján bánnak a fogyasztói árak emelésével. Körkérdésünkre egyaránt azt nyilatkozták a márkaképviseletek illetékesei, hogy csupán az árfolyamváltozásokat érvényesítik áraikban, s az árkorrekciókat igyekeznek a lehető legritkábban megtenni.
A marketingszempontok persze befolyásolják a stratégiát, így például az Opel, az Audi és a Volkswagen egyes, jobban felszerelt modelljei még olcsóbbá is váltak. Általánosan elmondható, hogy a személygépkocsik áremelkedése az inflációs szint alatt marad, s ez a tendencia tartósnak tekinthető.
Az év első 11 hónapjában -- a kitűnő tavaszi eladásoknak köszönhetően -- 122 384 személyautó talált gazdára, s ez alig marad el az elmúlt év egészére vonatkozó adatoktól. Az 1998-as 104 055-ről az elmúlt évben 129 852-re bővültek a személygépkocsi-eladások, ami 25 százalékos fejlődést jelentett.
A fenti, 122 ezret meghaladó összeg azonban úgy értendő, hogy a Magyar Suzuki Rt. a kereskedőinek kiszállított autók mennyiségét adja meg, ám a 25 729 esztergomi gyártmány és 546 importmodell közül értesüléseink szerint összesen csak 24 952 kocsit helyeztek forgalomba.
Az idei év vesztesei -- a Toyota és a Nissan kivételével -- a japán márkák, s közéjük tartozik a Suzuki is.
A Honda november végéig 1455 autót adott el, amíg az elmúlt év azonos időszakában 1979-et; a Mitsubishi 691-et a tavalyi 901-gyel szemben; a Mazda-eladások pedig 1208-ról 647-re csökkentek.
A legkeresetteb személygépkocsik tízes listáján ugyanakkor nagy átrendeződéseket tapasztalhatunk, hiszen az elmúlt év végi állapothoz képest a Ford a hatodikról a tizedik helyre esett, a Daewoo már csupán a hetedik, míg a Renault, a Peugeot és a Toyota előbbre lépett.
Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke (az egyesületnek nem tagja a Magyar Suzuki Rt.) ugyanakkor elmondta, hogy az MGE tagvállalatai november végéig 108,3 százalékos értékesítési arányt értek el 1999 első 11 hónapjához képest, de rámutatott: a harmadik volt az első olyan negyedév, amely alatt a kereslet nem érte el a megelőző év azonos időszakának szintjét. Emellett a novemberi index is csupán 98,9 százalékos volt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.