A hálózatban erősít az Ericsson
A mobilkészülékek gyártásának kihelyezéséről szóló döntés nem érte váratlanul a piacot -- emelte ki Fodor István, az Ericsson Magyarország Kft. vezérigazgatója. Az anyacég ugyanis néhány éve "vissza a profithoz!" szlogennel bejelentett átszervezési programja már előrevetítette ennek a lehetőségét. Ezt az is alátámasztotta, hogy a készülékek gyártása felerészben már évek óta külső gyártók bevonásával folyt.
Az egyre élesebb árversenybe került mobilpiac, ahol a készülékek legtöbbje a szolgáltatók által támogatott áron talál gazdára, fokozottan költségérzékennyé vált. A cég fejlett ipari országokban működő gyárai jövedelmezőségben nem tudják felvenni a versenyt az erre szakosodott és az egyszerre több vállalatot is kiszolgáló szerződéses gyártó multikkal, már csak a sorozatnagyságok miatt sem -- húzta alá a vezérigazgató.
A választás végül a szingapúri székhelyű Flextronicsra esett, amely több más termékét is gyártja az Ericssonnak. Magyarországon például a Flextronics itteni üzemeiben készülnek az Ericsson-alközpontok. Ismert, hogy a szerződéses gyártók sorában eddig ott volt még a finn Elcoteq, amely részben éppen pécsi gyárában szerelt össze Ericsson telefonokat. Innen fokozatosan visszavonul a svéd megrendelő -- erősítette meg az értesülést Krippl Zoltán, az Elcoteq Magyarország kommunikációs felelőse.
A finn cég azonban kompenzációt keresve arról állapodott meg az Ericssonnal, hogy megtartva szerződéses partneri pozícióját, a jövőben a svéd cég infrastrukturális, hálózati eszközeit gyártja.
Ami a készülékgyártást illeti, a Flextronics részben, vagy egészben átveszi az Ericsson üzemeit, amelyek Brazíliában, Malajziában, Svédországban, az Egyesült Királyságban, valamint az USA-ban működnek. Nem kizárt, azonban, hogy a még mindig növekvő mobilpiac igényeinek kielégítéséhez a Flextronicsnak itthon is többletkapacitásokat kell kiépítenie.
Az Ericssonnál fel sem merült, hogy a mobiltelefonok a jövőben egyáltalán ne játsszanak szerepet, hiszen az a cég, amely a hálózatfejlesztésben aktívan részt vesz, nem hagyhatja ki a készülékpiacot sem. Az Ericsson ezzel kapcsolatban megfogalmazott stratégiai projektje a tervezést, a fejlesztést, az értékesítést a marketinggel együtt megtartja magának. A cég bevételének azonban már eddig is nagyobb részét, mintegy 80 százalékát a hálózati termékek, kapcsolóközpontok adták.


