Egyetlen év alatt megváltoztak a hazai vásárlási szokások a GfK Piackutató Intézet kutatásai alapján. Arra a kérdésre, hogy "milyen boltban vásárolja leggyakrabban a friss gyümölcsöt és zöldséget?", ezer háziasszonyból kétszer annyian jelölték meg a diszkontokat és hipermarketeket a múlt év végi felmérés során, mint az előző esztendőben. A növekedés a szakboltok és piacok rovására történt.
A többi élelmiszernél tapasztalthoz hasonlóan a magyarországi háztartások legnagyobb része még mindig az önálló kis boltokban vásárol gyümölcsöt, zöldséget. Utánuk a szakboltok következnek, majd együttesen a piacok és utcai árusok. Azután egyformán 8-8 százalékos aránnyal a diszkont, szuper- és hipermarket. De amíg a szakboltot 1999 őszén még a válaszadók 19 százaléka nevezte meg fő beszerzési forrásnak, tavaly már csak 12 százalék. Főleg a 30 évesnél fiatalabbak, és inkább a magasabb iskolai végzettségűek, akik legalább közepes, de nem feltétlenül kiemelkedő jövedelmű háztartásban élnek.
Regionálisan Budapesten és Közép-Dunántúlon kedveltebb ez a bolttípus. Jellemzően a kisgyerekesek körében, ami igazolja a huszonéves korosztály kiemelkedő részarányát. A piacok jelentősége jóval kisebb. Egy másik GfK-felmérés szerint a magyar háztartások kétharmada vásárolt piacon, esetleg utcai árusnál tavaly az első nyolc hónap során legalább egyszer élelmiszert vagy háztartási vegyi árut.
2000-ben összesen mintegy 30 milliárd forintot tett ki a piacok és utcai árusok bevétele a napi fogyasztási cikkekből. Ez 2 százalékos részesedés, szemben az 1997 első felében mért 4-5 százalékkal.
A szerző a GfK Hungária munkatársa