BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A törvény álljt parancsol

A konszolidáltnak tűnő amerikai légipiacon folyik a harc a helyi légi szállítás újrafelosztásáért. Az ottani "légitop" elején álló cégek újabb és újabb ügyleteken keresztül szeretnék pozícióikat tovább erősíteni. Egy minap benyújtott ötrvényjavaslat talán az utolsó pillantban akadályozza majd meg, hogy 2-3 társulás kezébe kerüljön az USA légipiacának jelentős része.

Az USA-ban január 29-én benyújtott törvényjavaslat korlátozná a cégegyesüléseket és a konszolidáció körébe sorolható egyéb összefonódásokat. Ennek értelmében például a hatóságoknak közbe kellene majd lépniük, ha két vagy három légitársaság együtt valamely járat legalább 70 százalékát birtokolná. Ekkor azokat árcsökkentése illetve más változtatások meghozatalára szólítanák fel.
A hír kapcsán rögtön találgatások indultak a napirenden lévő szövetségi, egyesülési tárgyalások kiemneteléről.
Az USA (árbevétel alapján) ötödik legnagyobb légitársasága, a Continental Airlines Inc. például most szeretne partneri vagy légiszövetségi kapcsolatokról tárgyal más légitársaságokkal. Magára nézve ugyanis követendőnek tartja a piac rutinszerű figyeléséből kiszűrhető tendenciát, azaz az ágazat további helyi konszolidációját -- áll a Reuters által idézett közleményben. A "sodrásirány" felismerése és elfogadása áll mostani tárgyalásai mögött is, amelyben a további felek kiléte egyelőre ismeretlen.
A Continentalt lépéskényszerbe hozó egyik esemény, hogy a ranglistán mögötte álló Trans World Airlinesnak (TWA) és az American Airlinesnak az amerikai közlekedési minisztérium engedélyezte, hogy megkezdjék egyes légiprogramjaik és más tevékenységeik egyesítését. A lépés révén mérföldeket nyerhetnek majd a TWA minden egyes járatán, s a két társaság utasai használhatják egymás légiklubját ás más létesítményeit is.
Szintén meghatározza a sodrásirányt, hogy az USA 2. legnagyobb légitársasága, az American 500 millió dollárt ígért a ranglista 6. helyén álló, pénzügyi zavarokkal küszködő TWA adott érdekeltségeiért, s hárommilliárdot gépei lízingjéért. A napokban jelentették be azt is: az illetékes szövetségi bíróság jóváhagyta, hogy a csődvédelmet kért TWA egy a legnagyobb ajánlatot tett jelentkezőnek eladja legtöbb követelését.
Az USA 3. legnagyobb légitársasága, a Delta Air Lines is védekezni kényszerül: helyzetét a United Airlines (UAL) és az American Airlines közös terjeszkedése ronthatja. Ráadásul a Delta megmaradt lehetőségeinek kihasználása számos akadályba ütközik. Egyrészt fel kell rá készülnie, hogy az UAL Corp. felvásárolja a (7. helyen álló) US Airways-csoport nagy részét, de a Deltának is kellemetlen lehet, hogy az AMR Corp. -- mint arról fent szóltunk -- szemet vetett TWA-ra.
Ám a The Wall Street Journal úgy tudja, hogy a Delta is egyezkedik a Continental Airlinesszal és a Northwest Airlinesszal, s a meg nem erősített hír szerint csatlakozna a Northwest--Continental stratégiai szövetséghez.
A tervezett United--American partnerkapcsolatot kész ténynek véve a Deltának nem maradna más, mint a Northwest vagy a Continental megvétele -- mutat rá egy elemző. Ám flottája, járatai és szakszervezetei miatt a Northwest nemigen illik a Deltához, viszont megakadályozhatja, hogy az megvegye a Continentalt. (Szövetségi szerződésük szerint ugyanis részesedése van a Continentalban, amellyel blokkolhatná annak eladását.) Egy esetleges Delta--Continental ügylet tehát csak úgy mehet végbe, ha komoly pénzzel kifizetik a Northwestet, már ha az egyáltalán belemegy az alkuba.
Elképzelhető az is, hogy a Continental veszi meg a Deltát, kikerülve a Northwest esetleges vétói szándékát. S az is, hogy a fenti hivatkozott törvényjavaslatból törvény lesz, s ezáltal új feltételek szerint kezdenek új egyezkedésekbe az amerikai légitársaságok.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.