A törvény álljt parancsol
Az USA-ban január 29-én benyújtott törvényjavaslat korlátozná a cégegyesüléseket és a konszolidáció körébe sorolható egyéb összefonódásokat. Ennek értelmében például a hatóságoknak közbe kellene majd lépniük, ha két vagy három légitársaság együtt valamely járat legalább 70 százalékát birtokolná. Ekkor azokat árcsökkentése illetve más változtatások meghozatalára szólítanák fel.
A hír kapcsán rögtön találgatások indultak a napirenden lévő szövetségi, egyesülési tárgyalások kiemneteléről.
Az USA (árbevétel alapján) ötödik legnagyobb légitársasága, a Continental Airlines Inc. például most szeretne partneri vagy légiszövetségi kapcsolatokról tárgyal más légitársaságokkal. Magára nézve ugyanis követendőnek tartja a piac rutinszerű figyeléséből kiszűrhető tendenciát, azaz az ágazat további helyi konszolidációját -- áll a Reuters által idézett közleményben. A "sodrásirány" felismerése és elfogadása áll mostani tárgyalásai mögött is, amelyben a további felek kiléte egyelőre ismeretlen.
A Continentalt lépéskényszerbe hozó egyik esemény, hogy a ranglistán mögötte álló Trans World Airlinesnak (TWA) és az American Airlinesnak az amerikai közlekedési minisztérium engedélyezte, hogy megkezdjék egyes légiprogramjaik és más tevékenységeik egyesítését. A lépés révén mérföldeket nyerhetnek majd a TWA minden egyes járatán, s a két társaság utasai használhatják egymás légiklubját ás más létesítményeit is.
Szintén meghatározza a sodrásirányt, hogy az USA 2. legnagyobb légitársasága, az American 500 millió dollárt ígért a ranglista 6. helyén álló, pénzügyi zavarokkal küszködő TWA adott érdekeltségeiért, s hárommilliárdot gépei lízingjéért. A napokban jelentették be azt is: az illetékes szövetségi bíróság jóváhagyta, hogy a csődvédelmet kért TWA egy a legnagyobb ajánlatot tett jelentkezőnek eladja legtöbb követelését.
Az USA 3. legnagyobb légitársasága, a Delta Air Lines is védekezni kényszerül: helyzetét a United Airlines (UAL) és az American Airlines közös terjeszkedése ronthatja. Ráadásul a Delta megmaradt lehetőségeinek kihasználása számos akadályba ütközik. Egyrészt fel kell rá készülnie, hogy az UAL Corp. felvásárolja a (7. helyen álló) US Airways-csoport nagy részét, de a Deltának is kellemetlen lehet, hogy az AMR Corp. -- mint arról fent szóltunk -- szemet vetett TWA-ra.
Ám a The Wall Street Journal úgy tudja, hogy a Delta is egyezkedik a Continental Airlinesszal és a Northwest Airlinesszal, s a meg nem erősített hír szerint csatlakozna a Northwest--Continental stratégiai szövetséghez.
A tervezett United--American partnerkapcsolatot kész ténynek véve a Deltának nem maradna más, mint a Northwest vagy a Continental megvétele -- mutat rá egy elemző. Ám flottája, járatai és szakszervezetei miatt a Northwest nemigen illik a Deltához, viszont megakadályozhatja, hogy az megvegye a Continentalt. (Szövetségi szerződésük szerint ugyanis részesedése van a Continentalban, amellyel blokkolhatná annak eladását.) Egy esetleges Delta--Continental ügylet tehát csak úgy mehet végbe, ha komoly pénzzel kifizetik a Northwestet, már ha az egyáltalán belemegy az alkuba.
Elképzelhető az is, hogy a Continental veszi meg a Deltát, kikerülve a Northwest esetleges vétói szándékát. S az is, hogy a fenti hivatkozott törvényjavaslatból törvény lesz, s ezáltal új feltételek szerint kezdenek új egyezkedésekbe az amerikai légitársaságok.


