A General Motors vezetése úgy döntött, hogy csökkenti a termelését, s e célból június folyamán 29 észak-amerikai gyárából 14-et átmenetileg bezár. Az ismert okokon kívül a lépés mögött egyebek mellett az áll, hogy a General Motorsnak (GM) közel 100 napra való készletei vannak, míg a két legfőbb versenytársnak, a Fordnak és a Chryslernek ennek kevesebb. Eközben az ipari átlag 60 nap körül van.
A GM szóvivőjének tájékoztatása szerint az átmeneti gyárbezárás az órabérben dolgozók közül 37 500-at, a státusban lévők közül 3000-et érint, ez üzemenként a dolgozói létszám 80-90 százalékát jelenti.
A világ legnagyobb autógyártójának piaci részesedése az USA-ban már csak 28 százalék, míg a 80-as években 44 százalékot tett ki. A hírügynökségi elemzések emlékeztetnek arra, hogy a kereslet csökkenése nemcsak a konjunktúra lanyhulásával magyarázható, hanem azzal is, hogy egy kissé már elavult a GM termékpalettája, s az újak sem jöttek be annyira, mint azt a tervezők gondolták.
A fiatalok fantáziáját nem nagyon ragadják meg a GM-autók, a vásárlók inkább az idősebb generációból kerülnek ki. Nagyjából ugyanezek mondhatók el a másik két nagyról, a Fordról és a Chryslerről, amelyek szintén értékesítési gondokkal küszködnek. Amiért persze még nem kell elsiratni őket, hiszen még mindig ők hárman adják az USA autóértékesítésének 66 százalékát.
A GM vezetőinek legutóbbi nyilatkozatai arra utalnak, hogy a jövőben jobban akarnak figyelni Európára. E törekvés jegyében átszervezik a gyártást Nagy-Britanniában a Vauxhallnál: bezárják a Londontól északra lévő lutoni gyárat, s megszüntetnek kétezer munkahelyet. Ugyanakkor 200 millió font sterlinget pumpálnak az északnyugat-angliai Merseyside-ban lévő Ellesmere Port gyárba, ahol az új Vectrát gyártják majd, s ami munkahelyek megmentését jelentheti az lutoniak számára is.
Nagyszabású átszervezések várhatók a Chryslernél is, ahol köztudottan szintén nagy bajok vannak az értékesítéssel. A német--amerikai társaság vezetése a hét végén megvitatta a teendőket, s felvázolta a cég talpra állításának tervét.
Ugyanez a sors vár a Mitsubishire is, amelyben a DaimlerChryslernek 34 százalékos részesedése van. A japán leányvállalat a napokban tette közzé legújabb, középtávú üzleti tervét, amitől a felépülést reméli a veszteséges vállalat. A terv többek között magában foglalja a munkaerő 15 százalékos leépítését, ami mintegy 9600 dolgozót érintene.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.