Harminc százalékkal több Pannóniasajt
Az 50 ezer tonnás magyar sajtgyártás valamivel több mint ötödét, 21 százalékát produkáló Pannontej Rt. -. a francia Bograin-csoport tagja . 1999-től kizárólag sajttermékeket gyárt. Ekkor adta át frisstej-, illetve a sajton kívüli egyéb tejtermékeinek gyártását az ugyan ehhez a csoporthoz tartozó Veszprémtej Rt.-nek, s szakosodott kizárólag sajtgyártásra.
A cég árbevétele azóta is folyamatosan növekszik: 1998-ban még 10 milliárd forint volt, 1999-ben 11,5 milliárd és a nem teljesen végleges adatok szerint 2000-ben 12,6 milliárd forint. A növekedés az évi 500 millió forint árbevételt jelentő napi, friss tejtermékek kiesése ellenére következett be.
Besenyei Ferenc vezérigazgató elmondta, hogy a piacra adott sajtok mennyiségét az utóbbi időben évente átlag 5-6 százalékkal növelték. Tavaly csaknem 11 ezer tonna sajtot készítettek, így a Bograin-csoport a magyarországi sajtpiacon vezető helyet foglal el. A Pannontej a termeléshez évi 100 millió liter tejet, valamint a gyártáshoz szükséges 25 millió liter tejjel egyenértékű egyéb tejterméket (például sajtot, gomolyát) vásárol fel. A cég a piac igényeinek megfelelően az ízesített változatokkal együtt több mint 40 féle sajtot gyárt. Ennek a gerincét a Medve, a Pannónia és a Karaván sajtmárka-családok képezik.
Az utóbbi időben több újdonsággal gyarapították a kínálatot, ezekkel a múlt év végi Foodapest kiállításra, illetve az ünnepekre jöttek ki. A magyar piacon újdonságnak számít a Medve típusú, kenhető, visszazárható, szögletes tégelyben piacra dobott krémsajt. A Foodapest újdonságdíjasai között szerepelt, az eddigiektől eltérő technológiával gyártott Karaván sajtkrém . az iméntihez hasonló csomagolásban . néhány hónap alatt fontos szereplője lett az évi 1200-1400 tonnás sajtkrém piacnak.
Ezektől függetlenül a zalaegerszegi cég legsikeresebb terméke továbbra is a Pannónia-sajt, amely 30 éve van a piacon, és amelyből évről-évre több fogy. Tavaly például az előző évinél 30 százalékkal többet, mintegy 2000 tonnát értékesítettek belföldön, nem kis részben a caknem 100 millió forintba került reklámkampánynak köszönhetően. Nemcsak itthon, külföldön is egyre népszerűbb ez a termék, amely a Pannontej tavalyi exportjának 90 százalékát adta. E sajt féleség felét az USA-ba, a többit Európába, például Franciaországba exportálták. Teljes sajtexportjuk 10 százaléka a Medvesajt, amelyet déli szomszédaink vesznek meg.
Arra a kérdésre, hogy a sajt "nagyhatalmú" franciák miként ismerik el a szinte hungarikumnak mondható Pannónia sajtot, Besenyei Ferenc vezérigazgató elmondta: a termékből az EU-s országok 1000-1200 tonnát rendelnek, mivel például a svájci ementáli sajtokhoz viszonyítva "gyümölcsösebb" állományú, kevésbé csipős, s különleges íze miatt növelik vele a választékot. Ennek a sajtnak a sorsa különben hasonló a magyar libamájéhoz, mivel a frnciák nem kiszerelten, hanem nagy tömbökben veszik és maguk dolgozzák fel, reszelik le, csomagolják, esetenként keverik az övékével és így kínálják fogyasztóiknak.


