A Burson-Marsteller lengyelországi igazgatója, Alan VanderMolen bejelentése szerint ez év április 30-val kivonulnak a lengyel piacról, mivel üzleti terveik rövid távon nem váltak valóra. Nagyobb növekedési esélyt látnak a német, olasz, francia és brit piacokon, ezért erőforrásaikat a jövőben erre kívánják összpontosítani.
Gulden Julianna, a magyarországi Gulden Burson-Marsteller tulajdonos-igazgatója lapunk kérdésére elmondta, Lengyelországban nem várható a más államokban már kialakult gyakorlat, mely szerint az amerikai vállalattól a helyi menedzsment vásárolja meg a céget, és továbbra is a nemzetközi hálózat tagjaként, egy franchise-hoz hasonló szerződés keretében fizetve a névhasználatért, üzemelteti.
Az igazgatónő elmondása szerint a jelenleg folyó ügyeket a kivonulást követően a B-M testvérvállalatának számító Impiric keretei között folytatják az átköltöztetett alkalmazottak. A szövevényes tulajdonosi struktúrában ugyanis a WPP tulajdonában álló Young & Rubicam a fő részvényes az Impiridben és a B-M-ben egyaránt. A direktmarketinggel foglalkozó Impiric tehát a szülők által rá rótt kötelességnek tesz ezzel eleget, és veszi át a pr-üzletágat.
A koncentráció jegyében a B-M egyébként kijevi, moszkvai és néhány kisebb ázsiai cégét is eladta a helyi menedzsmentnek, ugyanis Nyugat-Európában olyan multinacionális vállalatok felnövekedését várja, amelyek aztán képesek a B-M kapacitásának megfelelő megbízásokat adni.
A nemzetközi pr-cégek folyamatos változásban vannak a régióban, mivel a piac a kellő mértékben bővül évről évre -. mondta Szentgyörgyi Tibor, a Vision Communications ügyvezetője. Véleménye szerint a fejlődés oka nemcsak a gazdasági növekedés bővülő forrásaiban, hanem az ún. below-the-line kommunikációs eszközök egyre szélesebb körben való alkalmazásában keresendő.
A kommunikációs piac jövedelmezősége így nem csökken, bár az elmúlt években meg lehetett figyelni bizonyos átstrukturálódást. A nemzetközi vállalatok külföldről rövid ideig idetelepített "ejtőernyős" vezetőit ugyanis egyre inkább helyi származásúak váltják fel, ezért a vállalati kapcsolatrendszerek is átalakulnak.
A külföldi vezetés gyakran jobban szót értett az anyacég vezetésével, mint a környezettel, ezért elfogadta a központ gyakorlatát mind a könyvelés és adótanácsadás, mind a kommunikáció területén. Az adott országból kikerülő vezetők azonban már többnyire széles kapcsolatrendszerrel bírnak, amely gyakran új partnerek kiválasztására sarkallja őket -- mondta Szentgyörgyi Tibor. Ezzel együtt a magyarországi multinacionális vállalatok is legtöbbször pályázat útján választják ki partnereiket, így a nemzetközi pr-ügynökségek . bár a korábbi kapcsolatok okán előnyben lehetnek -- a régióban kényszerülnek a nyugat-európai áraknál alacsonyabb összegű ajánlatokkal előállni.
A térségben sok kicsi, régi alvállalkozóból kinőtt, önállósodott és specializálódott cég is jelen van, a nemzetközieknek viszont megvan az az előnyük, hogy a globálisan vállalt szerződések keretében a központ kijelentheti, hogy a minőséget csak az esetben képesek garantálni, ha az adott vállalat minden országban a hálózathoz tartozó ügynökséget bízza meg.
A magyar piac mérete és fejlettsége ugyan korlátozott, de a helyi sajátosságok ellenére itt is működnek a piaci folyamatok, és megvan a pr-cégek számára a lehetőség a növekedésre, különösen az egyre nagyobb számú vállalati egyesülés és átalakulás révén.