A MÁV Rt. járműparkja elöregedett, a teher- és személykocsik átlagéletkora 24--26 év között mozog. A vasúttársaság fél éve döntött a korszerűsítésről. Az olasz vasút 25 egyfázisú, 25 kilovoltos villanymozdonyt kínált eladásra a MÁV-nak. Az érintett járműveket az Ansaldo és a FIAT tíz éve gyártotta, ám ezeket az olasz vasút egy elmaradt beruházás miatt nem állította forgalomba, vagyis egyetlen kilométert sem futottak. A 4200 lóerős mozdonyok közül tizenkilenc 140, hat pedig 160 kilométeres óránkénti sebességre képes.
A tesztelés három hónapig tart majd, a tegnap bemutatott jármű a Budapest--Szombathely és a Budapest--Hegyeshalom vonalon fog közlekedni. A MÁV akkor veszi meg a mozdonyokat, ha áruk nem haladja meg a használatban lévő V 43-as villanymozdonyok teljes felújítási árát. Érdeklődésünkre Juhász Gyula szakigazgató elmondta, egy V 43-as mozdony felújítása 120-130 millió forintba kerül, s az olasz mozdonyokon szükséges kisebb átalakítások még a beszerzési ár tíz százalékát tehetik ki. Így egy mozdony közel százötvenmillió forintba kerülne. Ha a járművek tesztelési tapasztalatai kedvezőek lesznek és azok a hazai műszaki forgalmi követelményeknek megfelelnek, létrejöhet a beruházás. A 25 mozdonyból tízet a tavalyi vagyonhasznosítási bevételekből, tizenötöt Eurofima-hitelből finanszírozna a vasúttársaság.
A MÁV további tíz több áramnemű (többfajta hálózati frenkvencián is közlekedni képes), nagy teljesítményű villanymozdony beszerzését is tervezi. A legfejlettebb technikát képviselő járművekkel a magyar szerelvények mozdonycsere nélkül közlekedhetnének Nyugat-Európában. A tenderre érkezett ajánlatokról április végére várható döntés, s másfél év múlva már forgalomba állíthatók az új vontató járművek.