Börgöndi reptér: 250 millió dollár a tét
Az angol befektetőt Magyarországra csábító Székesfehérvári Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítvány (SZRVA) vezetője, Tóth Ferenc elmondta: a Wiggins készen áll a beruházás megkezdésére, ennek egyetlen gátja a tulajdonjogi kérdések rendezetlensége.
A Magyar Honvédség egykori repülőtere jelenleg ugyanis még állami tulajdonban van, a kezelői jogokat az ÁPV Rt. gyakorolja. A már korábban megkötött megállapodások alapján a terület mindvégig Aba és Székesfehérvár tulajdonában maradna, a Wiggins bérleti díjat fizetne a használatért.
A korábbi tervek azzal számoltak, hogy a tulajdonjog átruházására, a sármelléki és a zalavári repülőtéri fejlesztésekhez hasonlóan, térítésmentesen kerülne sor. Erre a törvényi lehetőség is adott: "jelentős terület- és foglalkoztatáspolitikai érdek" megléte esetén ugyanis a kormány dönthet úgy, hogy nem kér ellenszolgáltatást az ingatlanokért.
Az ÁPV Rt. felhívta a Wiggins és az SZRVA figyelmét arra, hogy a szakmai befektető "komolyságának, pénzügyi hátterének" részletes bemutatása is tovább lendíthet az ügyön.
Második lehetőségként azonban azzal is számolni kell, hogy a kormány rövid időn belül árverésre bocsátja a területet, amit így Aba és Székesfehérvár -- élve elővásárlási jogával -- megszerezhet. Ehhez azonban tisztázni kell a pénzügyi feltételeket, hiszen egy nyár végi licit romba döntheti a települések már elfogadott éves költségvetését. A szóba jöhető megoldások egyike, hogy a kormány halasztott fizetést is elfogad, így pár év múlva már a befolyó haszonból lehet törleszteni a részleteket.
Fertő László, a Fejér megyei önkormányzat fideszes elnöke közben egy újabb lehetőséget vázolt: eszerint harmadik félként a megyei önkormányzat is "jelképes" hányadot szerezne a területből, cserébe a kormányzati szintű lobbizásért.
Lapunk úgy tudja, hogy ez konkrétan a miniszterelnök meggyőzését jelentené, aki előzetesen már támogatásáról biztosította a projektet.
Tóth Ferenc az ÁPV Rt. tranzakciós vezérigazgató-helyettesével, Fülöp János Róberttel folytatott kedd délutáni tárgyalások után lapunknak kijelentette: az már biztosnak látszik, hogy a két hónapos határidőt nem lehet tartani, de a tegnapi megbeszélések meggyőzték Mike Mitchellt arról, hogy érdemes várni.


