Virágzik a franchise-üzlet
A húsz ország részvételével megtartott kiállítás és konferencia egyik kiemelt vendége volt Magyarország, ami jelzi a régió iránti fokozott érdeklődést. Az ott született kapcsolatok nyomán jelenleg például már tárgyalás folyik a professzionális feliratkészítéssel foglalkozó Signs Express és egy magát megnevezni nem akaró magyar fél között -- árulta el a Világgazdaság kérdésére Kiss István, a Magyar Franchise Szövetség főtitkára. Tárgyalások folynak egy angol fejvadászcéggel is, ám itt a magyar fél kérésére a kinti partner neve sem hozható nyilvánosságra.
Kiss István szerint figyelemre méltó, hogy a vállalati kapcsolatok nem csak a vendéglátó ország cégeivel születtek, hanem a konferencián részt vevő más delegációk tagjaival is, sőt a megkeresések azóta is folyamatosak. A főtitkár példaként említette a háztartási cikkek és kisbútorok mellett a játékok nagykereskedelmét és a franchise-jogok átadását vállaló holland Blokker Grouppal jelenleg folyó tárgyalásokat.
A közvetítő és tanácsadó szerepet vállaló Magyar Franchise Szövetségnek jelenleg mintegy 60 tagja van. Az országban működő több száz franchise vállalkozásnak ez hozzávetőlegesen 15-20 százalékát jelenti, ami nagyjából megfelel az angolszász gyakorlatnak. Ennél nagyobb szám, 30-35 százalék csak Németországban tapasztalható, de a főtitkár szerint igen nehéz a ténylegesen franchise-rendszerben működő vállakozások meghatározása. Tapasztalata szerint gyakoriak a visszaélések a divatosan csengő névvel, nálunk legtöbbször a multilevel-marketinget bújtatják ilyen köntösbe, de a szerződések és a kapcsolatok sokfélesége amúgy is megnehezíti a számbavételt. A szövetséghez átlagosan heti egy megkeresés érkezik, éves szinten ezeknek azonban csak öt százaléka végződik szerződéskötéssel. A közelmúltban Magyarországon kapcsolatokat kereső, főleg angolszász területről érkező franchise-átadók sikertelenségét Kiss István szerint többek között két szokásbeli különbség magyarázza. Egyfelől a külföldi márkanevek itthon többnyire ismeretlenek, így nem csoda, hogy a számítógépes gyerekoktatással foglalkozó Futurekids újsághirdetéseire annak idején senki nem reagált. Másfelől Magyarországon a potenciális franchise-átvevők körében nem alakult ki az a szokás, hogy a magát meghirdető "nagy név" hallatán az érdeklődők maguk mennek a franchise-átadó után. A főtitkár részben ezt említtette annak magyarázataként, hogy a Hard Rock Café nem talált hazai partnerre. Majd hozzátette: a márkanevek magyarországi megjelenését megelőzően -- számos esetből okulva -- érdemes azokat mihamarabb az országban regisztráltatni.


