BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Virágzik a franchise-üzlet

A nemrégiben megtartott londoni franchise-csúcstalálkozó nyomán máris számos kapcsolat jött létre brit és más részt vevő országból származó cégekkel. Magyarországon ma még a megkeresések elenyésző részéből lesz üzlet, mert a hazai vállalkozók ritkán mennek a "nagy név" után.

A húsz ország részvételével megtartott kiállítás és konferencia egyik kiemelt vendége volt Magyarország, ami jelzi a régió iránti fokozott érdeklődést. Az ott született kapcsolatok nyomán jelenleg például már tárgyalás folyik a professzionális feliratkészítéssel foglalkozó Signs Express és egy magát megnevezni nem akaró magyar fél között -- árulta el a Világgazdaság kérdésére Kiss István, a Magyar Franchise Szövetség főtitkára. Tárgyalások folynak egy angol fejvadászcéggel is, ám itt a magyar fél kérésére a kinti partner neve sem hozható nyilvánosságra.
Kiss István szerint figyelemre méltó, hogy a vállalati kapcsolatok nem csak a vendéglátó ország cégeivel születtek, hanem a konferencián részt vevő más delegációk tagjaival is, sőt a megkeresések azóta is folyamatosak. A főtitkár példaként említette a háztartási cikkek és kisbútorok mellett a játékok nagykereskedelmét és a franchise-jogok átadását vállaló holland Blokker Grouppal jelenleg folyó tárgyalásokat.
A közvetítő és tanácsadó szerepet vállaló Magyar Franchise Szövetségnek jelenleg mintegy 60 tagja van. Az országban működő több száz franchise vállalkozásnak ez hozzávetőlegesen 15-20 százalékát jelenti, ami nagyjából megfelel az angolszász gyakorlatnak. Ennél nagyobb szám, 30-35 százalék csak Németországban tapasztalható, de a főtitkár szerint igen nehéz a ténylegesen franchise-rendszerben működő vállakozások meghatározása. Tapasztalata szerint gyakoriak a visszaélések a divatosan csengő névvel, nálunk legtöbbször a multilevel-marketinget bújtatják ilyen köntösbe, de a szerződések és a kapcsolatok sokfélesége amúgy is megnehezíti a számbavételt. A szövetséghez átlagosan heti egy megkeresés érkezik, éves szinten ezeknek azonban csak öt százaléka végződik szerződéskötéssel. A közelmúltban Magyarországon kapcsolatokat kereső, főleg angolszász területről érkező franchise-átadók sikertelenségét Kiss István szerint többek között két szokásbeli különbség magyarázza. Egyfelől a külföldi márkanevek itthon többnyire ismeretlenek, így nem csoda, hogy a számítógépes gyerekoktatással foglalkozó Futurekids újsághirdetéseire annak idején senki nem reagált. Másfelől Magyarországon a potenciális franchise-átvevők körében nem alakult ki az a szokás, hogy a magát meghirdető "nagy név" hallatán az érdeklődők maguk mennek a franchise-átadó után. A főtitkár részben ezt említtette annak magyarázataként, hogy a Hard Rock Café nem talált hazai partnerre. Majd hozzátette: a márkanevek magyarországi megjelenését megelőzően -- számos esetből okulva -- érdemes azokat mihamarabb az országban regisztráltatni.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.