BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyorsabban akarnak erősödni

Magyarországon a fúziós és felvásárlási (M&A) ügyletek általában növelték a vállalati hatékonyságot, ugyanakkor érdemben nem korlátozták a piaci versenyt -- derül ki abból a felmérésből, amit a GKI Gazdaságkutató Rt. és az Ernst & Young közösen végzett el 2001. január és március között. A szakemberek a magyar vállalatok fúziókkal és felvásárlásokkal kapcsolatos tapasztalatait és várakozásait térképezték fel.

Magyarországon is nagyjából ugyanazok a szempontok vezérlik a vállalatokat, amikor felvásárlásokat hajtanak végre, mint külföldön -- jelezte a Világgazdaság érdeklődésére az Ernst & Young partnere. A sok szempont közül Raj Ildikó a piaci részesedés növelését, a vállalati növekedés gyorsítását, a méretgazdaságosság megteremtését emelte ki, mint meghatározó elemet egy-egy fúzió megvalósításánál. A szakember utalt arra is, hogy a magyar cégek -- lévén a hazai piac kicsi -- egyre inkább kimerészkednek a határokon túlra, de még annál messzebbre is.
Mindezek alapján nem csoda, hogy Magyarországon is élénkül az M&A tevékenység: tavaly már közel 300 tranzakció történt, ezek értéke megközelítőleg 3 milliárd dollár volt. Sőt, ha a mamutügyleteket is hozzászámítjuk -- például a Deutsche Telekom részesedésvásárlását a Matávban --, akkor az ügyletek értéke meghaladja az ötmilliárd dollárt -- ismertette a rendezvényen a felmérés eredményeit a GKI elnöke. Vértes András utalt arra, hogy ezek a számok 50 százalékos növekedést jelentenek az 1999. évihez képest, igaz, az átlagos tranzakcióérték 9-12 millió dolláros szinten állt be, s ez jelentős csökkenés az előző évek átlagához viszonyítva.
Az idén várhatóan aktív szektor lesz a könnyű- és a nehézipar, az élelmiszeripar, a pénzügyi szolgáltatások területe és a kereskedelem. A válaszoló társaságok 23,6 százaléka szerint iparágukban az elkövetkező 2-3 évben jelentős számú fúziós és felvásárlási ügylet lesz, míg 42 százalék szerint várhatók ugyan ilyen ügyletek, de számuk már nem lesz jelentős.
A válaszolók többsége szerint a további ügyletek szereplői többnyire azonos iparágból, míg 17,9 százalék szerint kizárólag azonos iparágból jönnek. Ez jól mutatja, hogy a fúziós, illetve felvásárlási ügyletekre számítók legnagyobb része szakmai befektető megjelenését valószínűsíti.
Az elmúlt öt év tapasztalairól is megkérdezték a vállalatokat. Ebből kiderül, hogy a válaszoló cégek körében 60 fúziós ügylet jött létre, ennek átlagos volumene 535 millió forint volt. A fúziós ügyletek közel egyötödében a piaci részesedés növelése a cél, illetve az ügylet valamilyen stratégiai döntés eredménye. Az esetek 15 százalékában az egyesüléssel a cégek a költségeket kívánják csökkenteni, illetve a vállalati növekedést gyorsítani.
A fúzió hatására a válaszadó társaságok 44 százalékánál volt elbocsátás, átlagosan 160 fő, s az érintett vállalatok 19 százaléka tervez további létszámleépítést. Ugyanakkor a fúziós ügyletet követően nőtt az árbevétel és a cégek adózás előtti eredménye, s javult az iparághoz viszonyított termelékenység.
A felvásárlások kategóriájában a válaszoló cégek közel fele másik társaságot vett meg, míg több mint 30 százalékukat más vállalat vásárolta fel. A felvásárlási ügyletek közel felénél a piaci részesedés növelése játszik döntő szerepet, s közel 40 százalékuk valamilyen startégiai döntés eredménye.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.