Gyorsabban akarnak erősödni
Magyarországon is nagyjából ugyanazok a szempontok vezérlik a vállalatokat, amikor felvásárlásokat hajtanak végre, mint külföldön -- jelezte a Világgazdaság érdeklődésére az Ernst & Young partnere. A sok szempont közül Raj Ildikó a piaci részesedés növelését, a vállalati növekedés gyorsítását, a méretgazdaságosság megteremtését emelte ki, mint meghatározó elemet egy-egy fúzió megvalósításánál. A szakember utalt arra is, hogy a magyar cégek -- lévén a hazai piac kicsi -- egyre inkább kimerészkednek a határokon túlra, de még annál messzebbre is.
Mindezek alapján nem csoda, hogy Magyarországon is élénkül az M&A tevékenység: tavaly már közel 300 tranzakció történt, ezek értéke megközelítőleg 3 milliárd dollár volt. Sőt, ha a mamutügyleteket is hozzászámítjuk -- például a Deutsche Telekom részesedésvásárlását a Matávban --, akkor az ügyletek értéke meghaladja az ötmilliárd dollárt -- ismertette a rendezvényen a felmérés eredményeit a GKI elnöke. Vértes András utalt arra, hogy ezek a számok 50 százalékos növekedést jelentenek az 1999. évihez képest, igaz, az átlagos tranzakcióérték 9-12 millió dolláros szinten állt be, s ez jelentős csökkenés az előző évek átlagához viszonyítva.
Az idén várhatóan aktív szektor lesz a könnyű- és a nehézipar, az élelmiszeripar, a pénzügyi szolgáltatások területe és a kereskedelem. A válaszoló társaságok 23,6 százaléka szerint iparágukban az elkövetkező 2-3 évben jelentős számú fúziós és felvásárlási ügylet lesz, míg 42 százalék szerint várhatók ugyan ilyen ügyletek, de számuk már nem lesz jelentős.
A válaszolók többsége szerint a további ügyletek szereplői többnyire azonos iparágból, míg 17,9 százalék szerint kizárólag azonos iparágból jönnek. Ez jól mutatja, hogy a fúziós, illetve felvásárlási ügyletekre számítók legnagyobb része szakmai befektető megjelenését valószínűsíti.
Az elmúlt öt év tapasztalairól is megkérdezték a vállalatokat. Ebből kiderül, hogy a válaszoló cégek körében 60 fúziós ügylet jött létre, ennek átlagos volumene 535 millió forint volt. A fúziós ügyletek közel egyötödében a piaci részesedés növelése a cél, illetve az ügylet valamilyen stratégiai döntés eredménye. Az esetek 15 százalékában az egyesüléssel a cégek a költségeket kívánják csökkenteni, illetve a vállalati növekedést gyorsítani.
A fúzió hatására a válaszadó társaságok 44 százalékánál volt elbocsátás, átlagosan 160 fő, s az érintett vállalatok 19 százaléka tervez további létszámleépítést. Ugyanakkor a fúziós ügyletet követően nőtt az árbevétel és a cégek adózás előtti eredménye, s javult az iparághoz viszonyított termelékenység.
A felvásárlások kategóriájában a válaszoló cégek közel fele másik társaságot vett meg, míg több mint 30 százalékukat más vállalat vásárolta fel. A felvásárlási ügyletek közel felénél a piaci részesedés növelése játszik döntő szerepet, s közel 40 százalékuk valamilyen startégiai döntés eredménye.


