A BP 1998-ban kivonult a magyarországi üzemanyag-kiskereskedelemből, miután a cég számításai szerint akkor legalább 80-100 kútból álló hálózat kellett volna az eredményes működéshez. Ugyanilyen megfontolás alapján a cseh és szlovák töltőállomás-hálózatukat is értékesítették, mindhárom országban az OMV volt a vevő.
A kiskereskedelmi üzemanyag-forgalmazással ellentétben igen aktív szeretne lenni a BP más üzletágai révén. Az energiaipari piacnyitást követően számítani lehet a BP Solar, illetve a cég gáz- és áramkereskedelmi üzletágának megjelenésére is. Ez utóbbi valódi alternatívát jelenthet az ország földgázbeszerzésében, tekintettel arra, hogy a társaság többek között az Északi-tengeren is birtokol saját gázkészleteket -- mondta az ügyvezető igazgató.
Arról egyelőre nem született döntés, hogy a BP és az E.On megállapodása az Aral-hálózat átvételéről mennyiben érinti a német olajcég 58 magyarországi kútját. A német energetikai csoport és a BP megállapodása szerint Németországban a közel 950, ma brit színekben üzemelő töltőállomás is kék-fehérbe öltözik idővel, s várhatóan az osztrák és lengyel BP-hálózat is beolvad az Aral hálózatába -- mondta Magyar Tamás.
Az Aral magyarországi kútjait illetően -- tette hozzá -- még háromesélyes a dolog, vagy megmarad jelenlegi formájában, vagy átalakul és BP-színekben működik tovább, vagy értékesítik a britek. Erről azonban -- hangsúlyozta a BP Magyarország Kft. igazgatója --, majd csak akkor tudnak dönteni, amikor a versenyhivatalok jóváhagyták az E.On--BP üzletet, s betekinthetnek az Aral könyveibe.
A brit olajcég három üzletága van jelen ma a magyar piacon. A kilencvenes évek elejétől kezdve foglalkoznak repülőgép-üzemanyag értékesítésével. Az úgynevezett Air BP üzletág tavaly hozzávetőlegesen 21 ezer tonna, elsősorban jetüzemanyagot adott el a Ferihegyi repülőtéren -- tudtuk meg Magyar Tamástól. Forgalmuk zömét ez a hajtóanyag adja, a repülőbenzin-értékesítés ma már nem számottevő. Emellett beszállítóként jelen vannak a magyarországi vegyipari piacon is. A BP Chemicals üzletág tavaly mintegy 10 ezer tonna alapanyagot szállított vegyipari cégeknek, gyógyszergyáraknak. Magyar azt mondta, ezen a piacon rendkívül éles verseny alakult ki, s az árak a nyugat-európai piacokénál kiszámíthatatlanabbul alakulnak, többek között az orosz, ukrán és román szállítók jóvoltából. Tapasztalatai szerint a magyarországi piacon egyelőre a legfontosabb szempont az ár, kevésbé döntő a minőség, a megbízhatóság, a szállító környezetvédelmi elkötelezettsége.
A magyar kenőanyagpiacon a britek két márkával is érdekeltek, hiszen tavaly a Mobillal korábban kötött együttműködési szerződés felbontását követően megvásárolták a Castrolt. A BP döntése szerint azonban mindkét név továbbra is megmarad. Magyar Tamás elmondta, hogy a Castrolnak a személygépkocsi-piacon, a BP-kenőanyagoknak pedig a professzionális, illetve ipari felhasználók körében vannak jobb pozíciói. Előbbi 6-7, utóbbi 5-6 százalékos piaci részesedést jelent az adott részterületen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.