"Eredetileg többre számítottunk a SanomaWSOY-val (SW) elért 1,25 milliárd eurónál" -- kommentálta hét országban kiadott, mintegy 200 címet tartalmazó lapportfóliójának múlt év decembere óta több lépcsőben szervezett értékesítését Frans Cremers, a VNU pénzügyi igazgatója az üzlet bejelentésekor a Reuters tudósítójának.
A holland társaság -- amelynek neve és tevékenysége a kilencvenes évek folyamán, nem utolsósorban jelentős kelet-európai terjeszkedése révén vált nemzetközileg is ismertté -- elemzők vélekedése szerint lényegében kényszerhelyzetbe hozta magát tavaly decemberben, amikor profiljának átstrukturálását elhatározva, 2,3 milliárd dollárért felvásárolta az amerikai ACNielsen piackutatót.
A VNU nem csinált titkot abból, hogy az akvizíció költségét jelentős részben fogyasztói lapcsomagjának eladásával kívánja fedezni. A VNU által menet közben kötvénykibocsátással áthidalt, mind szorítóbb fizetési kötelezettség mellett -- mint arra Cremers is rámutatott -- a magazintermékek jövedelmezőségét alapvetően befolyásoló hirdetési piaci megrendülése is leolvasztott valamennyit abból az eladási árból, amelynek a portéka meghirdetésekor közel 2 milliárd eurónak, de médiapiaci elemzők szerint még június végén is legalább 1,2-1,5 milliárdnak kellett volna lennie. A most még ennél is kevesebbért átadott portfólió tavaly összesen 137 millió euró árbevételt termelt, ezen belül a forgalom 50 százalékát tíz, Hollandiában megjelenő lap generálta.
Az eredetileg tavaszra tervezett, ám több mint fél év alatt végigvitt értékesítési folyamatot megannyi találgatás kísérte: lehetséges vevőként szóba került előbb a német Bertelsmann, majd az amerikai Hearst, sőt a VNU oroszországi leányvállalata is. Az utolsó körben végül két pénzügyi befektetői csoport (a BC Partners és a CVC Capital Partners Group) és csak egy szakmai érdeklődő, a finn SW közül utóbbi volt hajlandó többet fizetni. Ezzel a VNU következetes maradhatott korábbi kijelentéséhez, amely szerint elsősorban szakmai befektetőt kívánt lapjainak.
Módosult viszont menet közben a csomag összetétele: a nemzetközi porondon kevéssé ismert, ám hazájában tekintélyes SW-vel kötött üzlet végül mégsem terjed ki a VNU-nak az orosz Independent Media Holdingban és a hollandiai CVI-csoportban tartott érdekeltségeire. Ezeket külön kívánják eladni, s ugyancsak a jövő zenéje még a VNU egy másik, összefoglalóan "oktatási sajtótermékek" kiadásával foglalkozó részlegének eladása: e csomag iránt a brit 3i-csoport mutat szerződéskötést még nem eredményező érdeklődést.
Elemzők szerint az északi régióban a Bonnier után a második legjelentősebbnek számító, az Erkko család ellenőrzése alatt álló finn kiadó 1999-ben jött létre a családi tulajdonban álló Sanoma, a WSOY könyvkiadó, valamint a nyomtatott sajtó mellett rádiós és televíziós érdekeltségekkel is rendelkező Helsinki Media egyesülésével.
Az SW adja ki a Helsingen Sanomat című, legnagyobb példányszámú finn napilapot, emellett a könyvkiadás, a filmgyártás, a fizetős televíziózás területén is aktív. A múlt évben 1,3 milliárd dollár árbevételt realizáló SW megalapításakor Jaako Rauramo vezérigazgató hangsúlyozta: a nemzetközi terjeszkedés előkelő helyen szerepel a társaság stratégiai céljai között. A felvásárlással ezt most egyetlen markáns lépésben valósították meg, hiszen a VNU mintegy 375 milliós példányszámot képviselő lapcsomagjával egy csapásra "kerültek helyzetbe" Hollandiában, Belgiumban, Nagy-Britanniában, Csehországban, Szlovákiában, Romániában és Magyarországon.
A VNU a magyar piacon négy társaságban folytat kiadói tevékenységet, az ezeket összefogó VNU Magyarország (VNUm) tavaly csoportszinten 14,1 milliárd forint árbevételt realizált. Szabó György, a VNUm vezérigazgatója szerint az immár az SW tulajdonának tekintendő, jelenleg összesen 30 címet megjelentető magyarországi cégcsoport a magazinok olvasói piacából 6, a sajtóhirdetésekéből 28, az értékesítési piacból -- az eladott példányszám alapján -- pedig 35 százalékot mondhat magáénak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.