Áron alul vitték el a VNU-lapokat
"Eredetileg többre számítottunk a SanomaWSOY-val (SW) elért 1,25 milliárd eurónál" -- kommentálta hét országban kiadott, mintegy 200 címet tartalmazó lapportfóliójának múlt év decembere óta több lépcsőben szervezett értékesítését Frans Cremers, a VNU pénzügyi igazgatója az üzlet bejelentésekor a Reuters tudósítójának.
A holland társaság -- amelynek neve és tevékenysége a kilencvenes évek folyamán, nem utolsósorban jelentős kelet-európai terjeszkedése révén vált nemzetközileg is ismertté -- elemzők vélekedése szerint lényegében kényszerhelyzetbe hozta magát tavaly decemberben, amikor profiljának átstrukturálását elhatározva, 2,3 milliárd dollárért felvásárolta az amerikai ACNielsen piackutatót.
A VNU nem csinált titkot abból, hogy az akvizíció költségét jelentős részben fogyasztói lapcsomagjának eladásával kívánja fedezni. A VNU által menet közben kötvénykibocsátással áthidalt, mind szorítóbb fizetési kötelezettség mellett -- mint arra Cremers is rámutatott -- a magazintermékek jövedelmezőségét alapvetően befolyásoló hirdetési piaci megrendülése is leolvasztott valamennyit abból az eladási árból, amelynek a portéka meghirdetésekor közel 2 milliárd eurónak, de médiapiaci elemzők szerint még június végén is legalább 1,2-1,5 milliárdnak kellett volna lennie. A most még ennél is kevesebbért átadott portfólió tavaly összesen 137 millió euró árbevételt termelt, ezen belül a forgalom 50 százalékát tíz, Hollandiában megjelenő lap generálta.
Az eredetileg tavaszra tervezett, ám több mint fél év alatt végigvitt értékesítési folyamatot megannyi találgatás kísérte: lehetséges vevőként szóba került előbb a német Bertelsmann, majd az amerikai Hearst, sőt a VNU oroszországi leányvállalata is. Az utolsó körben végül két pénzügyi befektetői csoport (a BC Partners és a CVC Capital Partners Group) és csak egy szakmai érdeklődő, a finn SW közül utóbbi volt hajlandó többet fizetni. Ezzel a VNU következetes maradhatott korábbi kijelentéséhez, amely szerint elsősorban szakmai befektetőt kívánt lapjainak.
Módosult viszont menet közben a csomag összetétele: a nemzetközi porondon kevéssé ismert, ám hazájában tekintélyes SW-vel kötött üzlet végül mégsem terjed ki a VNU-nak az orosz Independent Media Holdingban és a hollandiai CVI-csoportban tartott érdekeltségeire. Ezeket külön kívánják eladni, s ugyancsak a jövő zenéje még a VNU egy másik, összefoglalóan "oktatási sajtótermékek" kiadásával foglalkozó részlegének eladása: e csomag iránt a brit 3i-csoport mutat szerződéskötést még nem eredményező érdeklődést.
Elemzők szerint az északi régióban a Bonnier után a második legjelentősebbnek számító, az Erkko család ellenőrzése alatt álló finn kiadó 1999-ben jött létre a családi tulajdonban álló Sanoma, a WSOY könyvkiadó, valamint a nyomtatott sajtó mellett rádiós és televíziós érdekeltségekkel is rendelkező Helsinki Media egyesülésével.
Az SW adja ki a Helsingen Sanomat című, legnagyobb példányszámú finn napilapot, emellett a könyvkiadás, a filmgyártás, a fizetős televíziózás területén is aktív. A múlt évben 1,3 milliárd dollár árbevételt realizáló SW megalapításakor Jaako Rauramo vezérigazgató hangsúlyozta: a nemzetközi terjeszkedés előkelő helyen szerepel a társaság stratégiai céljai között. A felvásárlással ezt most egyetlen markáns lépésben valósították meg, hiszen a VNU mintegy 375 milliós példányszámot képviselő lapcsomagjával egy csapásra "kerültek helyzetbe" Hollandiában, Belgiumban, Nagy-Britanniában, Csehországban, Szlovákiában, Romániában és Magyarországon.
A VNU a magyar piacon négy társaságban folytat kiadói tevékenységet, az ezeket összefogó VNU Magyarország (VNUm) tavaly csoportszinten 14,1 milliárd forint árbevételt realizált. Szabó György, a VNUm vezérigazgatója szerint az immár az SW tulajdonának tekintendő, jelenleg összesen 30 címet megjelentető magyarországi cégcsoport a magazinok olvasói piacából 6, a sajtóhirdetésekéből 28, az értékesítési piacból -- az eladott példányszám alapján -- pedig 35 százalékot mondhat magáénak.


