BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Importőr kontra autókereskedő

A jövő héttől eladást már nem, csak szervizt vállalhat a Volvo egyetlen független fővárosi kereskedője. Az importőr ugyanis saját hálózatot akar kiépíteni. Más márkák a következő hetekben fokozni kívánják saját egységeik létszámát, a kereskedők viszont helyzetük romlása mellett a vásárló hátrányba kerülésére figyelmeztetnek.

Miközben a Mazda a többi márkához hasonlóan saját kezébe veszi az európai képviseleteit, Magyarországon terjedőben vannak az importőrök tulajdonában lévő kiskereskedelmi egységek. Emiatt például az eddigi egyetlen fővárosi Volvo-kereskedés csak szervizelhet a jövő héttől.
A Volvo a nyár elején saját szalont nyitott a város szívében. Amint Parányi Gabriella, a Volvo Autó Hungaria és Délkelet-Európa Kft. regionális marketingigazgatója lapunknak elmondta: a térségben a magyar, a cseh és a lengyel piacon vezették be ezt az értékesítései módszert, amelynek eredményeit most vizsgálják.
A tájékoztatás szerint nem a díler megkerülése a cél, azonban a vezető azt is elmondta: a két budapesti kereskedő egyikének szerződését tavaly azért bontották fel, mert már készültek a közvetlen értékesítésre. Miután azonban a fővárosban elég egy kereskedő is (vagyis a képviselet szalonja), a másik eddigi díler, a szeptemberig Ford-szalont is építő Volvo Ivanics július végétől nem árusít új svéd autókat, csupán mint márkaszerviz működik tovább -- mondta a marketingigazgató.
Kockázatos kísérletnek tartja a fenti új rendszert a Volvo Ivanics Kft. értékesítési vezetője, Kéri László, hozzáfűzve, hogy így az importőr monopolhelyzetbe kerül, s a vevőnek nem marad választási lehetősége.
A Mazda két éve tervezi, hogy felvásárolja az osztrák márkaimportőr vállalatot, amelyhez a 27 tagú magyarországi Mazda-hálózat is tartozik. A Mazda elképzelései között ugyanakkor nem szerepel, hogy a márkaképviselet tulajdonában lévő kiskereskedéseket, szalonokat nyisson, amire egyébként nem egy példa van már Magyarországon.
A Porsche Hungária az ügyfél-kereskedő közvetlen kapcsolatára épít -- tájékoztatta lapunkat Szórád József, a társaság vezetője. Igaz ugyan, hogy a legtöbb saját tulajdonban lévő kereskedése a Porsche Hungáriának van, de az egyenként körülbelül évi kétezer kocsit eladó három budapesti egysége mellett Győrben és Szegeden is szalonnal és szervizzel bíró cég öt márkáját 158 szerződéses partner értékesíti országszerte.
A cégvezető szerint ötéves periódusban gondolkodva legfeljebb két saját egységgel bővül a hálózat, ugyanakkor a partnerek számát akár harminccal is növelik, ha a kereslet továbbra is lehetővé teszi, hogy egy kereskedő átlagosan 200 autót adjon el évente.
A Sumitomo kereskedőház tulajdonában lévő Nissan-importőr, a Summit Motors tavaly hozta létre kereskedő leányvállalatát, a Summit Autó Rt.-t, a Nissan testvérmárkája, a Renault viszont már évekkel ezelőtt megépítette a budakalászi szalon-szerviz komplexumát, amelyhez az idén az angyalföldi és az év végére elkészülő ferencvárosi hasonló egység társul. Thierry Koskas, a Renault Hungária vezetője ezzel kapcsolatban elmondta, hogy mindez a márka koncepciójába illik, hiszen a nagyvárosokban igen drága egy megfelelő színvonalú kereskedés létrehozása, ezért hosszú távon ily módon biztosítja a Renault a stabil piaci jelenlétet. A távlati tervek szerint egyébként a Renault Hungária több vidéki városban anyagilag is hozzá fog járulni a kereskedés létrehozásához, vagy fejlesztéséhez.
A BMW-, Rover- és Land Rover-importőr Wallis Motors a kezdetektől, 1994 óta értékesít is, mivel a BMW AG előírja, hogy a képviselet közvetlenül is árusítson, s így első kézből szerezzen piaci tapasztalatokat -- tájékoztatott Barna Béla ügyvezető igazgató. A forgalom növekedése miatt azonban ez év elejétől a kiskereskedelmi tevékenységet a frissen alakult Wallis Motors Pest Kft. vette át, így 17 díler forgalmazza az említett márkákat.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.