Intés a Philip Morristól
A cég érveléséhez az Arthur Little International kutatóintézet szolgáltatta az adatokat. Ezek szerint a dohányzás halottai a rájuk eső központi ráfordítások elmaradásával 1999-ben összességében mintegy 24--30 millió dollár közötti értékű szolgáltatás teljesítése alól mentesítették a Cseh Köztársaság központi költségvetését.
Ennek az érvnek a bevetésére a dohányreklámok csehországi szabályozásának újragondolását kísérő viták során kerített sort a dohányáruk cseh piacából mintegy 80 százalékkal részesedő Philip Morris.
A cseh kormány még tavaly felvetette, de nemsokára vissza is vonta az újraszabályozás ötletét, így jelenleg dohánytermékek tévében, rádióban, óriásplakáton, moziban és sajtótermékekben, valamint eseményekhez kapcsolódva egyaránt hirdethetők.
A Csehország EU-csatlakozásának kapcsán újra kiéleződő dohányreklámvitákban a gyártók minden jel szerint megkísérlik magukhoz ragadni a kezdeményezést egyebek mellett önkorlátozó ajánlatokkal. A cigarettagyártók legújabb javaslata, hogy visszalépnek a rádiók és óriásplakátok használatától, nem szponzorálnak eseményeket, és nem hirdetnek olyan sajtótermékekben, amelyeket egyharmadnál nagyobb arányban 18 éven aluliak olvasnak.
A dohányreklámok lapunkban többször ismertetett hazai szabályozása ennél lényegesen szigorúbb, és ez évi fokozatos életbelépésével elemzők szerint 2001 folyamán mintegy 3 milliárd forint bevételtől esnek el a médiatulajdonosok.


