Telítődik a piac
A piacvezető McDonald''snek Magyarországon jelenleg 79 étterme van, ezek közül 40 saját tulajdonú, 39 pedig franchise formában működik. Mint a Világgazdaság kérdésére a vállalatnál elmondták: jellemző, hogy egy franchise-átvevő tulajdonában kettő, vagy akár három egység is van. A kedvező piaci körülmények alapján az elmúlt években átlagosan mintegy öt új egység megnyitásával számolhattak, és az idén az első fél évben is már három új taggal gazdagodott a láncolat. Árbevételük az elmúlt évben 14 százalékos növekedés eredményeként meghaladta a 18,5 milliárd forintot, és becslések szerint Magyarországon 78 százalékos piaci részesedésük van.
A "hamburgeresek" között a második helyen álló Burger King forgalmi és nyereségadatairól a tulajdonosok kívánalmainak megfelelően nem adott tájékoztatást a hazai franchise-jogok kizárólagos tulajdonosának, a Fusion Befektetési Rt.-nek az ügyvezető igazgatója. Sümegi László annyit elmondott, hogy a Burger King 13 üzletében tavaly hatmillió vendéget szolgáltak ki, s az idén 12 százalékos forgalomnövekedésre számítanak. Az ügyvezető tájékoztatása szerint Budapesten és vidéken is fokozatosan bővíteni kívánják az étteremhálózatot.
A gyorséttermi láncolatok sorában a saját számításai alapján a második helyen álló Pizza Hut, a Kentucky Fried Chicken és a Mr. Sandwich tavalyi üzleti tervei teljesültek, igaz, a vártnál lassabban. A három éttermi láncolatot működtető Kentucky System Kft. illetékesei elmondták, hogy ezért a tervezettnél kevesebb üzlet nyílt. A hazai gyorséttermi piacon igen nagy a verseny, nagyobb a nyugat-európainál. A piac még nem "állt be". Mint a társaságnál elmondták, a magyar közönség kevesebbet fordít ilyen célokra, 80 százalékban pénzügyi, 20 százalékban ízlésbeli okból. A Kentucky System Kft. országosan 19 Pizza Hut üzletet (14-et a fővárosban és környékén, ötöt vidéken), Budapesten három Kentucky Fried Chicken és egy Mr. Sandwich éttermet üzemeltet. A kft. a Central European Franchise Group kizárólagos tulajdonában van, a csoport fő részvényese a bécsi székhelyű Hemingway Holding.
A múlt héten nyitotta meg újabb üzletét a fővárosban a belga--francia érdekeltségű Quick étteremlánc, amely tavalyi piacra lépése óta hét üzletet nyitott és közel egymilliárd forintot fektetett be Magyarországon. A cégnek az a célja, hogy 2002 végéig -- összesen 9 milliárd forintos beruházás révén -- 35 üzlettel a magyar piac második legnagyobb szereplője legyen. Ez a jelenlegi 150 fős csapat 1500 főre növelését is szükségessé teszi.
Ugyanakkor a felszámolás sorsára jutott az egyetlen magyar gyorsétterem-hálózatot működtető Dixie Csirke Kft. Az 1989-ben alakult vállalat mára csődbe jutott, valószínűleg azért, mert nem tudta felvenni a versenyt a kilencvenes évek elején megjelent multikkal.


