A Harley-Davidson, az egyetlen nagy amerikai motorkerékpár-gyártó ambiciózus terveket sző arról, hogy megkétszerezze jelenlétét Európában, az elmúlt évben exportált 45 ezer kétkerekű nagy része ugyanis Ázsiában kelt el.
A Milwaukee központú társaság -- amely a Porschéval fogott össze egy új motorcsalád kifejlesztésére -- azt reméli, hogy a nagymotorok európai piacán 6,3-ről 13-14 százalékra emelheti részesedését három éven belül.
A vén kontinens jelenlegi 375 márkakereskedője helyett 400-500 áll a tervekben, s olyan kereskedőket is keres a cég, amelyek a Harley motorokkal hajtott Buell sportgépeket árusítanák.
Az importőr adatai szerint az elmúlt évben 60, az idén július végéig pedig 64 -- 2,3--7,5 millió forintba kerülő -- Harley-Davidson, valamint 7 Buell kelt el Magyarországon, ahol közel 400 H-D fut az utakon.
Az európai expanziót éppen ereje tudatában indítja be a márka. Amíg ugyanis az amerikai gyáripar a recesszióval küzd, a Harley-Davidson -- amelynek bevétele 15 éve átlagosan 17 százalékkal emelkedik -- folyamatosan növeli profitját. Az elmúlt évi adózás utáni nyereség 347,7 millió dollárra bővült az 1999-es 267,2 millióról, miközben az árbevétel 2,45 milliárd dollárról 2,9 milliárdra emelkedett.
A bővülés az idén is folytatódott: az első félévi 12,7 százalékos eladásnövekedés 1,62 milliárd dolláros árbevételt eredményezett. A tőzsde általános gyengélkedése ellenére a cég papírjainak értéke ez évben 23 százalékkal emelkedett. Ráadásul a 6--20 ezer dolláros alapárú motorkerékpárokat még a gazdasági lassulás idején sem kell engedménnyel kínálnia a gyárnak. Hozzá kell tenni ugyanakkor, hogy a Harley-Davidsonok nem készülnek valami nagy számban: Milwaukee az elmúlt évben 204 592 motorkerékpárt bocsátott ki, míg a négy nagy japán márka mindegyike ennek többszörösét gyártja.
A Harley előnye ugyanakkor, hogy míg a japánok számtalan modellt fejlesztettek ki, az amerikai cégnek viszonylag szűk a palettája, sőt az építőszekrényelvet alkalmazza: mind ez idáig három-, 2002-től négyfajta V motor hajtja meg a motorkerékpárokat, s a különféle elnevezésű modellekben sok fődarab azonos.
Egy időben úgy látszott, hogy a H-D is egykori legnagyobb konkurense, a második világháború után megszűnt (csak egy-két éve újjáéledt) Indian sorsára kerül. A nyolcvanas évek elején már az összeomlás közelében volt a cég, mára azonban az egyik legjövedelmezőbb járműipari vállalattá vált, amelyet meglátogatva Bush elnök a napokban az amerikai vállalkozó szellem példájaként aposztrofált. Nem ő volt az egyetlen elnök a gyárban, hiszen Ronald Reagan 1983-ban együtt ünnepelte a dolgozókkal, hogy a vezetőség visszavásárolta a céget. Ezt megelőzően ugyanis a néhány évig az AMF pénzügyi befektetői csoport tulajdonában lévő gyár szinte leállt, mert a rossz minőségű motorokra nem volt kereslet. A menedzsment viszont a visszavásárlás utáni évben megjelent az Evolution motor (hajtómű)-családdal, amelyet 1999-től az 1449 köbcentis TwinCam 88 blokkok követtek, s jövőre lép piacra a stuttgarti Porsche AG-vel közösen kifejlesztett új, a hagyományoktól eltérően magas fordulatszámú motorcsalád.
A stuttgarti sportkocsigyártó, a Porsche és a Harley-Davidson két éve szövetkezett új motorcsalád kifejlesztésére. A két cég 10-10 millió dollárt fektetett a közös vállalkozásba, amelyből a Porsche 49 százalékkal részesedik.
A magas fordulatszámú, nagy teljesítményű motorcsalád létrehozása érdekes kísérlet, hiszen a H-D az elmúlt évtizedben nem műszaki tulajdonságai révén erősödött meg, hanem annak köszönhetően, hogy ügyes marketingguruk a Harley-Davidsont -- illetve annak múltját -- legendává minősítették át. S miközben a japánok már a Harley-másolatok tömegeit készítik -- s a másolatok blokkja mindeddig, a V-Rod megjelenéséig műszakilag magasabb szinten állt --, az amerikai őskövület az arculatépítő "Harley-imázsközpont" munkája eredményeként az évtizedekkel ezelőtti modellek formatervezési elemeit felhasználva növelte és növeli piaci sikereit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.