BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A WTC tornyaival romba dőltek a reklámtervek is

Egyetlen rossz szó is lehet oka akár milliós veszteségeknek az Amerika elleni terrortámadás utáni kiélezetten érzékeny helyzetben. Válaszul arra, hogy az ABC televízió szókimondásáról híres műsorvezetője meggondolatlanul gyávának titulálta az USA hadseregét, a csatorna egyik legnagyobb ügyfele, a Sears and Roebuck azonnal felbontotta hirdetési szerződéseit.

A Lufthansa az események tükrében igencsak rosszul hangzó -- áraink még egy felhőkarcolót is megingatnának -- szlogenje miatt kényszerült olcsó New York-i járatokat kínáló plakátjai bevonására. A francia Airbusnak pedig egy felhőkarcoló képét és a légi út biztonságát "utazz békében" jelmondattal összekapcsoló, júniusban kezdődött és az év végéig futtatni tervezett, 6 millió dolláros összköltségű globális kampányát kellett megszakítania a választott motívumok jelentésének brutális megváltozása miatt. Magyarországon is sor került hasonló változtatásokra: mint Horváth Katalin, a Mind Share médiaügynökség munkatársa lapunknak beszámolt, ügyfeleik közül például az IBM egyik, toronyházat (is) ábrázoló hirdetésének közzétételét kellett módosítani a cég londoni központjának utasítására. A Ford Europe teljes hirdetési tevékenységének visszafogásáról döntött, Don Hume európai kommunikációs menedzser szerint a helyi márkaképviselők folytathatják a reklámozást, de a cég imázshirdetéseit bizonytalan időre felfüggesztette.

A dráma elsöpörte jó néhány cég logóját is: az emblematikus tornyok képét számos társaság használta saját jelképeként. Halasztást szenvednek a nemzetközi reklámszakmai rendezvények: az AdAge híradása szerint lemondták a Jó, a rossz és a csúf elnevezésű reklámdíjak eredetileg mára időzített átadását, és nem tartják meg az októberi amerikai reklámkonferenciát sem.
Mint azt közvetlenül az események után már sejteni lehetett, számos tévécsatorna teljesen átszervezte őszi műsorrendjét, hosszabb távra száműzve a katasztrófa és a terror dramaturgiáját. A CBS, az NBC, a Walt Disney és a Fox egyelőre dobozban hagyja bemutatásra készen álló, a közönségnek beharangozott, s természetesen a hirdetőkkel is leszerződött erőszak témájú sorozatait. Mások -- így például a Viacom -- az elkészült epizódok vágásával, átszerkesztésével próbálják menteni, amit lehet. Hirdetők és műsorigazgatók árgus szemmel néznek végig minden képernyőre kerülő filmet, vajon a pokoli torony történetének valóra válása után milyen programkörnyezetet kínál a reklámok üzenetének. Eric Silver, a Cliff Freeman and Partners ügynökség kreatív igazgatója szerint a World Trade Center lerombolásával a reklámban is hosszú időre érvényes új tabu született. És újfajta szolidaritás. A tragédia nyomán szélesre nyíltak a kommunikációs ipar nagy szereplőinek pénztárcái: a amerikai AOL-tól a német Bertelsmannig cégek sokasága juttatott -- dollárban milliós nagyságrendű -- adományt a katasztrófa következményeinek elhárításán munkálkodó szervezeteknek.

Egyetlen rossz szó is lehet oka akár milliós veszteségeknek az Amerika elleni terrortámadás utáni kiélezetten érzékeny helyzetben. Válaszul arra, hogy az ABC televízió szókimondásáról híres műsorvezetője meggondolatlanul gyávának titulálta az USA hadseregét, a csatorna egyik legnagyobb ügyfele, a Sears and Roebuck azonnal felbontotta hirdetési szerződéseit. VG-összefoglaló-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.