BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Céges mentőöv a Crossairnek

Beszállna az új nemzeti légitársaságba (a feljavított Crossairbe) a befolyásos svájci kereskedelmi kamara, a Roche gyógyszergyár, valamint néhány milliomos is. Az államfő különadó bevezetését javasolta. Az EU pénzügyminiszterei egy hónappal meghosszabbították a biztosítási támogatást a tagállamok légitársaságainak.

A Svájc legjelentősebb vállalatait tömörítő Economiesuisse kereskedelmi kamara egyértelmű jelzést adott a bajba jutott svájci légitársaság számára: hajlandók lemondani a parlament által nemrégiben megszavazott adókedvezményről, ha az állam is kész intenzíven közreműködni a nemzeti légitársaság válsága megoldásában. Az eddigi tervek szerint a Crossairből és a Swissairből alakítandó légi cégbe 4 milliárd svájci frank új tőkét kellene fektetni. Az elképzelések szerint a Crossairnek 2,2 milliárd frank saját tőkét kell biztosítani, a Swissairnek 2002 márciusáig még tovább kell üzemeltetnie tengerentúli járatait, s ez mintegy 1,7 milliárd frankba kerül, a szociális terv költségeit pedig 650 millióra becsülik.
A svájci kormány közölte, hogy vállalja a befektetés egy részét, ha a magántőke is csatlakozik. Egyelőre a UBS és a Credit Suisse bankcsoport, valamint a kormány vállalt befektetést. A bankok 1,5 milliárd svájci frank erejéig kötelezték el magukat, a vállalatok szakmai szövetsége pedig öt év alatt másfél milliárdos adókedvezményről lenne hajlandó lemondani.
Közben csatlakozott a felajánlókhoz a Roche gyógyszergyár is, amely kedden közölte: tárgyal a svájci kormány vezette munkacsoporttal egy új svájci légitársaság létrehozásáról, amelyben így esetleg részesedése lenne. A Roche a múlt héten még elutasította ezt az elképzelést, de azóta a helyzet megváltozott, mert a munkacsoport vasárnap bemutatta üzleti tervét -- jelentette ki a Roche szóvivője, hozzátéve: egyelőre nincs szó arról, hogy a Roche bármit fizetne, hanem csak tanulmányozza az üzleti tervet.
Kész az anyagi áldozatra Svájc egyik leggazdagabb embere, a 91 éves Walter Haefner is, aki autókereskedelemből szerezte 11 milliárd svájci frankra tehető vagyonát, s ebből 200 milliót szánna a nemzeti légitársaság megmentésére. "Milliomostársai" is jelezték, hogy csatlakoznának a mentőakcióhoz, egyelőre úgy, hogy vásárolnának az újonnan létrejövő cég részvényeiből.
Ugyanakkor felmerült az is, hogy a svájciakat is a "kasszához kérik". Mint azt Moritz Leuenberger államelnök a Neue Zürcher Zeitung hasábjain kifejtette, az állam egyedül nem tudja megoldani a válságot, sőt a gazdaság főszereplői mellett még a lakosság támogatására is szükség lesz. Ezért az államfő megfontolásra érdemesnek tartja egy esetleges különadó bevezetését.
Az állami támogatás persze elvileg szemet szúrhatna az Európai Unió illetékeseinek is, mert -- bár Svájc nem EU-tag -- van egy bilaterális megállapodásuk erről a kérdésről, az egyezmény azonban még nem lépett érvénybe. De ettől eltekintve sem lehetne okuk a panaszra, hiszen az EU közlekedési miniszterei éppen most tárgyalnak arról, hogy milyen segítséget kapjanak az egyes légitársaságok. Sőt: Párizs már tudja is, hogy kétmilliárd frank támogatást akar légitársaságainak adni.
Az olasz Alitalia légi cég több mint 400 millió eurót vesztett a szeptember 11-i amerikai terrortámadás óta. Az Alitalia a veszteségeket mindenekelőtt költségcsökkentéssel akarja ellensúlyozni. Tárgyalnak a közlekedési minisztériummal a 2500 fős létszám csökkentéséről.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.