Az aláírásra váró szerződéstervezet alapján a Co-op Hungary Rt.-hez tartozó régiós elosztóközpont, a Mecsek Füszért megvásárolja a Sláger Rt. 25 százalékát és egy részvényt, ez utóbbi pedig csatlakozik a Co-op-franchise-hoz.
Amint azt Hajdu György, a tavaly 4 milliárd forintos forgalmat elért Sláger Kereskedőház Rt. elnöke a Világgazdaságnak elmondta, a részvényeladásból származó bevételből elégítik ki a boltok a franchise-feltételeket.
Az 1997-ben alakult, s mintegy 260 millió forint jegyzett tőkéjű Sláger forgalmának évi 25-30 százalékos növekedésében nagy szerepe volt, hogy három éve csatlakozott a Honiker beszerzési társuláshoz. Ám a Co-op franchise-programja további előrelépésre ad lehetőséget -- magyarázta a váltás okait az elnök. Mint hozzáfűzte: a több mint 4 ezer négyzetméteres budapesti központi raktárral bíró, kétszáz -- 50--250 négyzetméteres eladóterű -- boltot ellátó Sláger egyelőre 40-50 egységgel csatlakozik januártól a Co-op-franchise-hoz.
Az év elején meghirdetett franchise-program sikerét jelzi, hogy a közelmúltban két közepes nagyságú üzletlánc csatlakozott a Co-ophoz, amely már közel 70 üzletet léptetett be a láncba -- mondta lapunknak Murányi László általános vezérigazgató-helyettes. Szerinte két éven belül akár 300-500 franchise-tagja is lehet a társaságnak.
A Co-ophoz nemrég szerződött -- tizenhárom 150-350 négyzetméteres eladóterű boltjával az idén 4 milliárdos forgalmat tervező -- Budavidék Rt. korábban a Csemege franchise-partnere volt. Ám a Csemege Szupermarketek Rt. májusban felmondott mind az öt franchise-partnerének, majd a korábbinál jóval keményebb feltételekkel tett új szerződésekre ajánlatot. Ezt azonban elfogadhatatlannak tartották a vállalkozások, így -- nem számítva a négy balatoni szezonboltot működtető két vállalkozást -- a Csemege húsz üzlettel bíró öt állandó partnere adta fel a további együttműködést. Így a francia tulajdonba került egykori Julius Meinl-hálózat partnerek nélkül maradt.
A franchise-partnerek keresését még a Meinl-időkben kezdte el a Csemege, amely 1999 végén már 26 partnerbolttal dolgozott. Ezek közel 5 milliárdos árbevételt értek el, az elmúlt évet 6,2 milliárdos forgalommal zárták. 2000-ben 40-re tervezték bővíteni a partnerboltok számát, de mindössze 33-mal sikerült. Ebből ez év elejére 5 maradt, mára pedig egy sem.
A Csemege-hálózat tavaly került a Cora- és a Profi-lánc mellé a Delhaize-csoporthoz, miután az bekebelezte a belga Ransart SA-t, amely 1999 őszén megvásárolta a Julius Meinl Internationaltől.
Értesüléseink szerint a tulajdonosváltás óta nyolc-tíz magyar stratégiai vezető (a Profi- és Cora-hálózat vezetői sem magyarok), több boltvezető, területi igazgatók, beszerzők távoztak a cégtől. Tudomásunk szerint voltak, akiknek felmondtak, másoknak felajánlották: ha közös megegyezéssel távoznak, jutalom címén kapnak bizonyos összeget.
A szakmában az a hír járja, hogy az új tulajdonosi kör -- a Csemegét belülről megismerve -- már drágállja a hálózatért fizetett pénzt, ezért ott spórol, ahol tud. Ez lehet egyik oka, hogy a társaság novemberben Újpalotáról a Lurdy Házba költözik, ahol állítólag a Profi, a Cora és a három cég közös beszerzési társasága, a Provera központja is lesz.
Szeptember 26-a óta többször próbálkoztunk, hogy a fentiek kapcsán kérdéseket tegyünk fel a Csemege Szupermarketek Kereskedelmi Rt. vezetőinek, de sikertelenül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.