Franchise-zal bővít a Co-op Hungary
Az aláírásra váró szerződéstervezet alapján a Co-op Hungary Rt.-hez tartozó régiós elosztóközpont, a Mecsek Füszért megvásárolja a Sláger Rt. 25 százalékát és egy részvényt, ez utóbbi pedig csatlakozik a Co-op-franchise-hoz.
Amint azt Hajdu György, a tavaly 4 milliárd forintos forgalmat elért Sláger Kereskedőház Rt. elnöke a Világgazdaságnak elmondta, a részvényeladásból származó bevételből elégítik ki a boltok a franchise-feltételeket.
Az 1997-ben alakult, s mintegy 260 millió forint jegyzett tőkéjű Sláger forgalmának évi 25-30 százalékos növekedésében nagy szerepe volt, hogy három éve csatlakozott a Honiker beszerzési társuláshoz. Ám a Co-op franchise-programja további előrelépésre ad lehetőséget -- magyarázta a váltás okait az elnök. Mint hozzáfűzte: a több mint 4 ezer négyzetméteres budapesti központi raktárral bíró, kétszáz -- 50--250 négyzetméteres eladóterű -- boltot ellátó Sláger egyelőre 40-50 egységgel csatlakozik januártól a Co-op-franchise-hoz.
Az év elején meghirdetett franchise-program sikerét jelzi, hogy a közelmúltban két közepes nagyságú üzletlánc csatlakozott a Co-ophoz, amely már közel 70 üzletet léptetett be a láncba -- mondta lapunknak Murányi László általános vezérigazgató-helyettes. Szerinte két éven belül akár 300-500 franchise-tagja is lehet a társaságnak.
A Co-ophoz nemrég szerződött -- tizenhárom 150-350 négyzetméteres eladóterű boltjával az idén 4 milliárdos forgalmat tervező -- Budavidék Rt. korábban a Csemege franchise-partnere volt. Ám a Csemege Szupermarketek Rt. májusban felmondott mind az öt franchise-partnerének, majd a korábbinál jóval keményebb feltételekkel tett új szerződésekre ajánlatot. Ezt azonban elfogadhatatlannak tartották a vállalkozások, így -- nem számítva a négy balatoni szezonboltot működtető két vállalkozást -- a Csemege húsz üzlettel bíró öt állandó partnere adta fel a további együttműködést. Így a francia tulajdonba került egykori Julius Meinl-hálózat partnerek nélkül maradt.
A franchise-partnerek keresését még a Meinl-időkben kezdte el a Csemege, amely 1999 végén már 26 partnerbolttal dolgozott. Ezek közel 5 milliárdos árbevételt értek el, az elmúlt évet 6,2 milliárdos forgalommal zárták. 2000-ben 40-re tervezték bővíteni a partnerboltok számát, de mindössze 33-mal sikerült. Ebből ez év elejére 5 maradt, mára pedig egy sem.
A Csemege-hálózat tavaly került a Cora- és a Profi-lánc mellé a Delhaize-csoporthoz, miután az bekebelezte a belga Ransart SA-t, amely 1999 őszén megvásárolta a Julius Meinl Internationaltől.
Értesüléseink szerint a tulajdonosváltás óta nyolc-tíz magyar stratégiai vezető (a Profi- és Cora-hálózat vezetői sem magyarok), több boltvezető, területi igazgatók, beszerzők távoztak a cégtől. Tudomásunk szerint voltak, akiknek felmondtak, másoknak felajánlották: ha közös megegyezéssel távoznak, jutalom címén kapnak bizonyos összeget.
A szakmában az a hír járja, hogy az új tulajdonosi kör -- a Csemegét belülről megismerve -- már drágállja a hálózatért fizetett pénzt, ezért ott spórol, ahol tud. Ez lehet egyik oka, hogy a társaság novemberben Újpalotáról a Lurdy Házba költözik, ahol állítólag a Profi, a Cora és a három cég közös beszerzési társasága, a Provera központja is lesz.
Szeptember 26-a óta többször próbálkoztunk, hogy a fentiek kapcsán kérdéseket tegyünk fel a Csemege Szupermarketek Kereskedelmi Rt. vezetőinek, de sikertelenül.


