BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kormánysegély a Swissairnek

A svájci elnök tegnap közölte: a kormány hajlandónak mutatkozik "valamekkora" összeggel segíteni az új nemzeti légitársaság megalakítását, ha az üzleti szféra a korábbiaknál is nagyobb kötelezettséget vállal, illetve a kantonok is beszállnak.

Moritz Leuenberger államfő nem közölt részleteket a kormányülésről, de jelezte: kevés az eddig felajánlott segítség az üzleti világból. A UBS és a Credit Suisse Group bank 1,5 milliárd frankos áthidaló kölcsönt ígért, az Economiesuisse nagyvállalati tömörülés pedig lemondott egy ugyanekkora összegű adókedvezményről. Ám a számítások szerint legalább ötmilliárd svájci frank kell ahhoz, hogy a Crossair átvehesse a csődbe jutott Swissair bizonyos elemeit, és megalakulhasson a Swissairnél jóval kisebb nemzeti légiforgalmi vállalat.
A csődvédelem október 28-án lejár, egyebek között ezért lenne fontos, hogy összegyűjtsék a szükséges milliárdokat. Ha ez nem sikerül, akkor ezután a hitelezők lefoglalhatják a cég vagyonát.
Az állami segítség tegnap az Európai Unióban is fő téma volt. Az EU ugyanis szerdán engedélyezte annak a 125 millió eurós áthidaló kölcsönnek a folyósítását, amelyet a belga kormány helyezett kilátásba a csődközelbe került Sabenának. Ugyancsak hozzájárult az olasz Alitalia megsegítésére szánt 750 milliárd líra folyósításához. Utóbbi egy 1997-ben kezdett és összesen 2,75 ezer milliárd líra összegű hitelcsomag része.
A biztosok kollégiuma egyhangúlag hozta meg a két jóváhagyó döntést, miután úgy találták: az adott esetben a mentőhitel nyújtásának valamennyi feltétele teljesült -- közölte Loyola de Palacio asszony, a bizottság közlekedésért is felelős tagja.
Az állami támogatásokra vonatkozó közösségi szabályozás értelmében a mentőhitelekre nem érvényes a szerkezetátalakítási kölcsönök esetében alkalmazandó "először és utoljára" elve. Ennek értelmében szerkezetátalakításra a vállalatok csak egyetlen alkalommal kaphatnak állami támogatást. Mivel a Sabena 1991-ben már kapott ilyet, mostani szerkezetátalakítási programját állami segítség nélkül kell megvalósítania.
Az EU ugyanakkor nem járul hozzá, hogy a súlyos válságba került ír nemzeti légitársaságnak, az Aer Lingusnak az ír kormány pénzügyi segítséget adjon. Loyola de Palacio szerint azért, mert a cég nem folyamodott csődvédelemért. A kormányzati segítség előfeltétele, hogy bíróság mondja ki a cég kifizetéseinek felfüggesztését.
Az ír kormány már a múlt héten közölte, hogy az Aer Lingus napi 2,5 millió eurós veszteséggel működik, s 6500 alkalmazottjából akár 2500-at is kénytelen lehet szélnek ereszteni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.