BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Maradunk a realitásoknál

A televíziós reality show-k iránt egyelőre nem csappanó nézői érdeklődést kihasználva az idén ősszel világszerte, így Magyarországon is folytatódnak, sőt újabbakkal gyarapodnak a valóságjátékok. Ugyanakkor bizonyos térségekben már megrendült a hirdetők e műfajba vetett bizalma.

A tervek szerint október végén kerül adásba a Tv 2 Bázis című új sorozata. A produkciót az MTM Rt. és az Interaktív Kft. közösen készítette, epizódjai katonai bázison játszódnak. Mint azt M. Kiss Csaba, a Bázis felelős szerkesztője a Világgazdaságnak elmondta, a helyszínt fókuszcsoportos kutatás alapján választották ki: a többséget ilyen helyszín érdekelte. Öt-öt férfi és nő küzd majd a kemény környezetben rájuk váró próbatételekkel, a főnyeremény tízmillió forint. Lapunk kérdésére Kereszty Gábor társproducer elmondta: a Bázis költségvetése bizalmas adat, annyit mégis elárult, hogy a műsor nem a magyar televíziózásban megszokott módon készül, ezért gyártási költsége a magyar médiapiaci átlagnál magasabb. A nézők a cselekmény alakulásába nem szólhatnak bele, de tippelhetnek, illetve a Bázis eseményeihez kötődő telefonos játékban indulhatnak kisebb nyereményekért. Még nem dőlt el minden részlete az RTL Klub Való világ címmel előkészítés alatt álló, de a közeljövőben szintén a képernyőre kerülő produkciójának -- tájékoztatta lapunkat Fazekas László, a csatorna szóvivője. A terv szerint ez a sorozat a pénzen felül lakással és kocsival is jutalmazza majd nyertesét.
A fejlesztések világszerte folyamatosak. Bízva abban, hogy a kezdeti siker megismételhető, az olasz miniszterelnök, Silvio Berlusconi tulajdonában álló Mediaset Stream fizetőtévé csatornáján tovább fut a tavaly nagy sikert aratott Grande Fratello második sorozata. A program első blokkja minden idők legnézettebb olasz tévéprodukciójává vált, sőt a Mediaset internetes portáljainak látogatottságát is felpörgette.
Lengyelországban, ahol a rendszerváltó kelet-európai államok közül ez év elején elsőként tűzték műsorra a valóságjátékok "etalonjának" tartott Big Brother sorozatot, szintén készül a folytatás: a TVN csatorna szóvivője, Andrzej Soltisik szerint a második valóságjáték reklámbevétele túlszárnyalhatja az első produkció 25,7 millió dollárt hozó forgalmát.
Hollywood is hajlik a "realitásokra": erre utal, hogy két, elsősorban belföldi hálózatokat kiszolgáló stúdió, a Paramount Domestic és a Jonathan Goodson is valóságjáték-licencet vásárolt az Európában e műfajban igen eredményesnek számító, többek között a Túlélő előképének tartott Robinson és a Magyarországon a Viasat képernyőjén futott Bár fejlesztőjétől, a svéd Modern Times Grouptól. A Farm -- címének megfelelően -- mezőgazdasági környezetben játszódik, a 360 fok pedig a föld különböző, szélsőséges életkörülményeket kínáló pontjaira vezeti el a szereplőket és a nézőket, a Hárem címűben pedig az agresszív nőuralom jelenti a kihívást. A TV3 Scandinavia közvetítésével mindhárom eredetije Svédországban és Norvégiában is műsorra kerül, annak ellenére, hogy például a skandináv hirdetőknek mintha kezdene elegük lenni a reality show-kból.
Egy közelmúltban készült felmérés szerint a megkérdezett több mint 150 reklámozónak csupán 5 százaléka jelezte, hogy szándékában áll hirdetési időt vásárolni e nagy nézettségű, de a többség véleménye szerint minőségi márkaépítésre sokszor -- drasztikus mozzanataik miatt -- alkalmatlan műsorok környezetében. A mindeddig legismertebb Big Brother sorozat nyomán a műfaj megalapítójának tartott holland Endemol fejlesztéseit ez sem bizonytalanította el: A harc címmel hamarosan képernyőre kerül a készítői szerint minden eddiginél keményebb változat, amelynek győztesét egyébként több mint 100 millió forinttal jutalmazzák. A Big Brother licencét eddig Nagy-Britanniában, az USA-ban, Franciaországban, Portugáliában, Olasz-, Görögországban és Ausztráliában vásárolták meg, a produkció amerikai változatát több országban, így -- a csatornának az MTM licence alapján saját produkcióban készült Bár "tesztjeként" a Viasat televízióban -- Magyarországon is levetítették. Ön szerint üzletileg sikeres lesz-e a Tv 2, illetve az RTL Klub őszre tervezett reality show-ja? Elsősorban a hirdetési ipar munkatársait szólította meg a Kreatív Online ezzel az internetes kérdéssel, amelyre a válaszolók fele igennel voksolt. Az eddigi nemzetközi tapaszlatok szerint egy-egy reality show 30-40 százalékkal emelheti az azt sugárzó csatorna nézettségét. A trend Magyarországon is érvényesül: mint azt Ralf Manthey, a csatorna programigazgatója a Világgazdaságnak elmondta, sugárzásának idején a Bár mintegy 30 százalékkal növelte a 45 százalékos lefedettségű Viasat nézettségét. Ugyanakkor a megugró nézettség csupán egy a lehetséges bevételi források közül: a nézők szavazataira is számító, interaktív szerkesztésű valóságjátékok jövedelmezőségét nem kis mértékben az emelt díjas telefonhívások is növelik.



Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.