BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Leépít az Austrian és az Iberia

Több európai légitársaság kényszerül további elbocsátásokra, miután legutóbbi üzleti negyedévük a vártnál is rosszabb lett. A British Airways, a British Midland, a SAS, az Alitalia és a LOT után a Star Alliance-hoz tartozó Austrian Airlines-csoport (AUA) és a Oneworld-tag spanyol Iberia is nagyarányú leépítésre készül.

Az osztrák cégcsoport a jövő év végéig 930 alkalmazottat akar elküldeni, ez a 8000 főnek mintegy 12 százaléka. A lépéssel 67 millió eurót akarnak megtakarítani -- közölték kedden Bécsben a felügyelőbizottság ülése nyomán. A tanácskozáson az AUA október 1-jén kinevezett új vezérigazgatója, Vagn Sörensen által előterjesztett szanálási tervet vitatták meg.
Ezenkívül az AUA rövid távú intézkedéseket tervez a költségek csökkentésére és a hozam növelésére, összesen 260 millió euró értékben. A szükséges likviditás fenntartásához a készpénzkiadásokat a legszigorúbb ellenőrzés alá vonják, és fontolóra veszik részesedések eladását is.
Az átszervezés keretében a csoporthoz tartozó négy társaság -- az AUA, a Lauda Air, a Tyrolean Airways és a Rheintalflug -- között felosztják a tevékenységi területeket, s termelési egységeket hoznak létre, amelyek a rájuk osztott területekért egyértelmű gazdasági felelősséget viselnek. Ezenközben mind a négy márka fennmarad. Lapértesülések szerint tervezik a dolgozók bércsökkentését is: a cég vezetése már önként lemondott saját bére 15 százalékáról.
Az AUA megállapodásra jutott Niki Laudával, a Lauda Air alapítójával a társaság még nála lévő 30 százalékos részvénycsomagjának átvételéről. A kialkudott árat nem árulták el, de a keddi osztrák lapok tudni vélték, hogy Lauda az eredetileg remélt 250 millió schilling helyett 200, más források szerint 230 milliót kap.
Az AUA-csoporton kívül a spanyol Iberia is megszorításokat jelent be. A tervek szerint a 29 ezer alkalmazottból háromezret biztosan elbocsátanak, és további 2-3 ezer embertől is megválnak, ha nem sikerül mérsékelni a nyereségapadás felgyorsult ütemét. Az első kilenc hónapban 11 százalékkal volt alacsonyabb az üzemi profit a tavalyi azonos időszakhoz képest, és a cég további zuhanást vár. A vázolt költségcsökkentési program kilencmilliárd pezetát (48,3 millió dollár) hozhat jövőre, s 18 milliárd pezetát 97 millió dollár) 2003-ban. Más spanyol légicégek ugyancsak elbocsátásokra készülnek, az Air Europa például csaknem 400 dolgozótól akar megválni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.