BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Logisztikai óriásberuházás Budapesten

Sokéves huzavona után végre a megvalósulás küszöbére ért a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK). Miután nem sikerült külföldi befektetőt találni, egy magántulajdonban lévő magyar vállalat társult a programhoz, amely során egy évtized alatt 230 ezer négyzetméternyi raktár épül. A program megvalósításához az EU 19 millió eurót ad, a kormány tízmilliárd forint költségvetési forrást biztosít a BILK megvalósításához, a Volán Tefu Rt. pedig a központ teljes kiépítésére 33 milliárd forintot szán.

Tegnap írták alá a Közlekedési és Vízügyi Minisztériumban a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ Logisztikai Terminál Rt., valamint a BILK Kombiterminál Rt. alapító okiratait. A BILK Logisztikai Terminált Rt.-t kétmilliárd forintos alaptőkével hozták létre, a társaság a Volán Tefu többségi és a MÁV Rt. kisebbségi tulajdonában van. A BILK Kombiterminál Rt. alaptőkéje 2,4 milliárd forint, a részvénytársaság tulajdonosai a MÁV, a MÁV Kombiterminál Kft., a Volán Tefu, a GySEV, a Hungarokombi Kft. Az rt.-ben a MÁV-érdekeltségek többségi tulajdonban vannak. A társaságok nyitottak, további befektetők csatlakozhatnak a projekthez, mely lépcsőzetesen valósul meg, és az üteme a piaci lehetőségektől is függ. A tervek szerint a 2003. évi induláskor a BILK 70 ezer konténert kezel majd, s ez a szám 2010-re 150 ezerre emelkedhet. A MÁV-nál remélik: a BILK lehetővé teszi, hogy a vasút szerepe növekedjen az árufuvarozásban. A vasúttársaság piaci részesedése a fuvarozási piacon jelenleg 29 százalék. A MÁV a központ megnyitásával egyidejűleg bezárja a józsefvárosi kombiterminálját, és a forgalmat áthelyezi a soroksári logisztikai központba. Ezzel Budapest belterületének közúti kamionforgalma is jelentősen csökkenhet.

Vezető szerepre törekszik a logisztikai szolgáltatók piacán a Volán Tefu Rt. azzal, hogy szakmai befektetőként meghatározó szerepet vállal az évek óta húzódó BILK megvalósításában - mondta Wáberer György, a társaság elnök-vezérigazgatója, hozzáfűzve, hogy a kombiterminál és a logisztikai központ teljes megvalósítása két ütemben történik. Az első, intenzívebb szakasz 2002-2004 között, a második viszont 2006-2014 között valósul meg. A kivitelezésre mai áron 33 milliárd forintot szán a Volán Tefu, amelyből az első ütem költsége 10 milliárd forint lesz. A finanszírozás részben saját forrásból és részben hitelből történik, s minderre annak révén nyílik mód, hogy a cégcsoport idei adózott eredménye meg fogja haladni a 2 milliárd forintot, ami amortizációs forrásból további 800 millióval egészül ki - mondta lapunk kérdésére Wáberer György.

A BILK-beruházás első ütemének végén 70 ezer négyzetméter korszerű raktárterület és 3 ezer négyzetméter irodaközpont, valamint bank, szálloda, vámhivatal épül fel. A teljes kivitelezés befejezésekor azonban már 230 ezer négyzetméter raktárral és 10 ezer négyzetméternyi irodával számolnak.

A BILK folyamatos fejlesztése lehetőséget nyújt arra, hogy a Volán Tefu Rt. közép-európai komplex logisztikai szolgáltatását a piaci igények változásainak megfelelően biztosítsa - mondta az elnök-vezérigazgató, kifejezve reményét ugyanakkor, hogy a MÁV és a Volán Tefu együttműködése mindkét fél számára kedvező hatással lesz az üzleti eredményekre.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.