A nyilatkozatok azután láttak napvilágot, hogy a dotcomláz és -csődhullám túlélői az elmúlt hetekben sorra jelentették be: az üzemi szintű nyereségességtől már nem állnak távol. Az elmúlt héten a Freeserve tulajdonosának számító francia Wanadoo és a Tiscali is nyilvánosságra hozta legfrissebb üzleti előrejelzését, melyek az eredeti 2003 helyett már az idén profittal számolnak. Míg korábban a piacot a sok szereplő és a túlélésért folytatott öldöklő küzdelem jellemezte, mára sok cég tönkrement vagy a nagyobb csoportokba olvadt be. A Freeserve saját számai szerint a brit internet-hozzáférés piacán a 300 ezernél kevesebb előfizetővel rendelkező cégek aránya egy év alatt 45 százalékról 35-re esett vissza. Az árak kismértékű emelése a profit tervezettnél hamarabbi elérését vetíti előre, a válságot túlélő társaságok pedig ettől remélik a befektetői bizalom visszatérését, vagyis részvényárfolyamaik emelkedését. A tőzsde ezért várakozások szerint a jövőben elsősorban nem a reklámbevételektől függő portálokat, hanem a hozzáférést biztosító szolgáltatókat fogja előnyben részesíteni.
Magyarországon a legtöbb előrejelzés szerint idén a világhálós kapcsolat összköltségének kismértékű csökkenésére lehet számítani, ami egyben a hazai piac nyugat-európaitól való különbözőségére is utal. A telefonos internet percdíjának felső határát és az összegből az internetszolgáltatóknak juttatott rész arányát a kormányzat rendelettel szabja meg, a néhány héttel ezelőtt meghatározott számok pedig kismértékben, de csökkenthetik a betárcsázós internetezők számláit. A hazai piacot eddig nem a konszolidáció, hanem inkább az jellemezte, hogy a magyar alapítású internetszolgáltatókat tőkeerős külföldi cégek vásárolták fel. A hozzáféréseknél a verseny az árakat csak mérsékelten nyomta lefelé, az internetszolgáltatók a tőzsdén egyelőre nem jelentek meg, anyavállalataik papírjainak részvényárfolyamát a piac kis mérete miatt eredményük aligha befolyásolja. (TZ)
Munkatársunktól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.