BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egységesülő autóárak az eurózónában

A bajor BMW autógyár bejelentette, hogy a novemberben bevezetett 7-es luxusmodelljét azonos bázisáron kínálja szerte Európában. A döntés jelzésértékű a kontinens összes autógyártójának: az eurózóna országaiban az egységes valuta miatt egyre szembetűnőbbek a helyi piacok közötti, esetenként akár 50 százalék fölötti árkülönbségek. A magyarországi árak ezekkel nehezen hasonlíthatók össze, az árképzési stratégia márkánként eltérő.

Bár a kis- és középkategóriás autók gyártói számos kifogást említenek az árak összehangolásának ügyében, szakértők néhány éven belül itt is az egységesülés irányába ható lépéseket várnak. A BMW döntéséhez való igazodás első jelei fedezhetők fel a Volkswagen konszern döntésében is: a néhány héten belül piacra kerülő új Polo modell árazásánál már az Európai Bizottság ajánlását veszik alapul, és így az unió nemzeti piacai között az árak kevesebb mint 12 százalékos eltérést fognak mutatni. A társaság bejelentése szerint ezt a szemléletet érvényesítik majd a soron következő modellújításoknál is. Hasonló tervekről lehet az Opel háza táján is hallani - s bár a Frankfurter Allgemeine Zeitung által megszólaltatott elemzők a teljes átállást ötéves távlatban tartják csak elképzelhetőnek, sokan tudni vélik, hogy az idén forgalomba kerülő új Vectra már szintén az új rendszer szerint, egységesen lesz árazva.

A beszerzési árak tudatos összehangolását már a kilencvenes évek elején elkezdték az autógyártók, a különbségeket azonban ekkortájt még az árfolyamkockázat is teljes mértékben igazolta. Az euró 1999-es bevezetésével ez az indok megszűnt, s példamutatásként a Porsche azonnal átállt az egységes árazásra. Könnyen megtehette, hiszen a drága luxusmodellek árai elviselik az ilyen helyi eltéréseket - állítják a Die Zeit magazin által idézett, kis- és középkategóriát gyártó cégek, akik viszont kényszerből igazodnak a helyi piacok sajátosságaihoz. Ahol gyenge a kereslet, ott szívesen csökkentenek árat, de a helyi adók és speciális vásárlói igények révén szintén jelentős különbségek adódnak. A márka rangjában bízó Mercedes és Audi saját bevallásai szerint az unión belül már egy számjegyű százalékos eltéréssel számol csak, míg az Opel Astra árában májusban még 52 százalékos különbség mutatkozott.

Magyarországon egyes feltevések szerint a piacméret miatt a nagy autógyártók aligha érvényesítenek a nagy európai piacokéhoz hasonló árakat, más tapasztalatok szerint viszont több neves gyártó az átadási ellenértékekben komolyan tekintetbe veszi a magyar piac felfutó jellegét, és így a beszerzési ár összességében mégis kedvezőnek mondható. Az összehasonlítás azonban igen nehéz. A Volkswagennél például Németországban gyakorlatilag alapfelszereltség a sízsák, a Mediterránumban a klíma, északon pedig a jármű fűtése a döntő - mondta a Világgazdaság kérdésére Pável Ferenc, az Óbudai Autójavító Kft. értékesítője. Az összehasonlítást az is nehezíti, hogy a németeknél például csak a forgalmi adó, a finneknél pedig általában 100 százalékos regisztrációs díj is rakódik a beszerzési árra. Magyarországon a 10-32 százalékos fogyasztási adón felül 25 százalékos áfa és termékdíj is növeli a behozatal költségét - fogalmazott Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. Szerinte a beszerzési árak egységesülése csak igen hosszú távon mehet végbe, ugyanis a piaci sajátosságok miatt a gazdasági racionalitás még sokáig az árkülönbségek fenntartását indokolja.

A bajor BMW autógyár bejelentette, hogy a novemberben bevezetett 7-es luxusmodelljét azonos bázisáron kínálja szerte Európában. A döntés jelzésértékű a kontinens összes autógyártójának: az eurózóna országaiban az egységes valuta miatt egyre szembetűnőbbek a helyi piacok közötti, esetenként akár 50 százalék fölötti árkülönbségek. A magyarországi árak ezekkel nehezen hasonlíthatók össze, az árképzési stratégia márkánként eltérő. Munkatársunktól-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.