BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Épül a Bertelsmann-birodalom

Az utolsó simításokat végzi a Bertelsmann médiacsoport televíziós birodalma kiépítésén. A német társaság az RTL kisbefektetőivel egyezkedik részesedésük megvásárlásáról, a lépés után Németország első számú kereskedelmi televíziója teljes egészében az irányítása alá kerül. A Bertelsmann-főnök Thomas Middelhoffnak azonban ennél nagyratörőbb tervei vannak: nem csak az európai, az amerikai piacot is be akarja venni.

A Bertelsmann néhány hónapja intenzív tárgyalásokat folytat az RTL kisbefektetőivel részesedésük megvásárlásáról. A hosszú idő óta először veszteséges német kereskedelmi televíziós csatornának gyakorlatilag már 90 százaléka a Bertelsmann tulajdonában van.
A német médiaóriás fokozatosan vonta érdekeltségi körébe az RTL-t. Eredetileg 37 százaléka volt benne, majd tavaly februárban a másik többségi tulajdonos, a luxembourgi székhelyű Groupe Bruxelles Lambert az RTL-ben lévő 30 százalékos részesedését részvénycsere révén átvette. Ezt követően a Bertelsmann tavaly decemberben megegyezett a Financial Times brit gazdasági napilapot is kiadó Pearson médiacsoporttal, hogy megvásárolja tőle 22 százalékos részesedését.
Így már csak az a 11 százalék van hátra, ami még kisbefektetők tulajdonában van, ezért lapbeszámolók szerint a Bertelsmann részvényenként 44 eurót tervez fizetni, annyit, amennyit a Pearsonnak is kínált. A lépéssel befejeződik a birodalomépítés első szakasza, az RTL teljes bekebelezése. Ezt azonban további akvizíciók követik: például a spanyol Endemol televíziós társaság megvásárlása, de szó van holland, illetve kelet-európai érdekeltségek vételéről is.

A terjeszkedés sokba kerül, ám a Bertelsmann-nak a korábbi üzletrész-értékesítésekből 2000 eleje óta 16 milliárd márka folyt be, s a legutóbbi bejelentés - miszerint eladja az AOL Europe internetszolgáltatóban lévő 49,5 százalékos részesedését - további 6,75 milliárd dollárt hozhat a konyhára. A társaság készülődik a tőzsdei bevezetésre is, amire előreláthatóan 2003-ban vagy 2004-ben kerül sor.

Az RTL bekebelezése jól mutatja a Bertelsmann-nál lezajló változásokat, miként lesz egy hagyományos kiadóvállalatból a szórakoztatóiparban érdekelt konszern, amely, ha már teljesen megerősödött, az amerikai piacon is hódítani akar. Ennek egyelőre komoly akadályai vannak, hiszen nagyon zárt az USA televíziós piaca, a jövő azonban mindenképpen a liberalizáció irányába mutat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.