Bár a vásárlókedv világszerte lanyhul, a költséghatékony internetes kereskedelmi cégek mégis jó év elé nézhetnek - derül ki a Forrester Research legfrissebb felméréséből. A technológiai cégek piacát figyelő vállalkozás 2006-ra vonatkozó prognózisait ugyan némileg mérsékelte, de várakozásaik szerint az idei on-line forgalom világszerte meghaladhatja az általuk korábban becsült 32,5 milliárd dollárt.

A fogyasztás mértéke világviszonylatban átlagosan alig 2,3 százalékos növekedést mutatott tavaly, az idén pedig mindössze 1,7 százalékos bővülés várható - idézi a tanulmány az Európai Bizttság, az OECD és az IMF egybecsengő adatait. Indoklásuk szerint elsősorban a világpiaci helyzetből adódó tömeges elbocsátási hullám - és nem a terrortámadás - indokolja a mérséklődést. A kiadásaikat alaposabban megfontoló fogyasztók így egyre inkább rátalálhatnak az internetes portálok kedvező ajánlataira. A világhálón - a várakozások szerint - a személyi számítógép és a háztartási elektronika számíthat nagy érdeklődésre, de az autók és háztartási gépek hagyományos bolti vásárlásánál is hasznos kiegészítő szerepet játszhat az internet. A Forrester Research megállapítása szerint az on-line utazási irodák is rákényszerülnek az árcsökkentésre, ami tovább növelheti az internetes forgalmat. A korábbi veszteségek érvényesítésére tehát ezen a téren sem lesz lehetőség, ami a kisebb és csak on-line szolgáltatással foglalkozó cégek lemorzsolódásához vezethet. Ennek nyomán az idén még mérsékelt, jövőre azonban akár 57 százalékos on-line keresletnövekedést is reálisnak tart a Forrester Research. Ennek nyomán a szolgáltatók kínálata is bővülhet és a nagyobb mennyiségek meghozhatják a túlélők számára a várva várt nyereségszintet.

A hosszú távú jövedelmezőség feltételéül támasztja azonban az amerikai elemzőcég a költségek tudatos mérséklését. Megítélésük szerint ezen a téren a legtöbb on-line cég lemaradásokkal küszködik, ami többletkiadás mellett, a nem megfelelő minőség által számos vevő elvesztését is eredményezheti. A kínált áru raktározási és szállítási költségeihez ennek korrigálása érdekében különböző küszöbszámok léteznek: a szoftverletöltés a legkedvezőbb, itt ugyanis a nullát közelíti az ilyen jellegű ráfordítás, jegyek és katalógusok esetén is csak alig 2 százalékot tesz ki. A könnyen megrendelhető és kézbesíthető cikkeknél, így a ruházatnál és elektronikánál azonban már a küldemény árának 12 százalékát, a megrendelésenkénti árrésnek pedig 20 százalékát is kiteheti a kezelési költség. Egy bútor vagy háztartási gép - lévén nagy kezelésigényű - árának 12-23 százaléka, a rendelésenkénti árrésnek pedig akár 39-64 százaléka is raktározásra, illetve házhoz szállításra fordítódhat. A könyvek esetén rekordméretű, akár 80 százalék is lehet az árrés fajlagos költségaránya.