A korábban semleges nagykereskedelmi rendszerrel szemben február 1-jétől hét értékesítési területre osztotta az országot a Philip Morris Magyarország (PMM) Kft. Ezeken egy-egy kizárólagos nagykereskedő forgalmazza az egri dohánygyár és az anyavállalat termékeit - közölte érdeklődésünkre Szalóczi Géza.
Az új rendszert az érintett nagykereskedelmi társaságokkal közösen, tárgyalásos úton alakították ki, így mindkét fél érdekei érvényesülhetnek. Nagy Imre, a Magyarországi Dohányforgalmazó (Madof) Rt. vezérigazgatója kérdésünkre válaszolva úgy vélte, az új disztribúciós rendszer egyrészt kiszámíthatóbb, másrészt olcsóbb is a korábbinál. A nagykereskedők eddig számos területen indokolatlan párhuzamos kapacitásokat tartottak fenn - fűzte hozzá.

Miután tavaly szeptemberben a British American Tobacco Hungary önálló nagykereskedelmi hálózatot hozott létre, várható volt a versenytársak válaszlépése. Ugyanakkor a nagykereskedők is kényszerhelyzetbe kerültek, hiszen a hozzávetőlegesen 200 milliárd forintos magyarországi piacon a BAT 40 százalékos részesedéssel bír, vagyis változatlan költségek mellett csaknem a piac felétől elestek.

Nagy Imrétől megtudtuk, a korábbi félelmekkel ellentétben a BAT önállósulása következtében végül egyetlen dohány-nagykereskedő sem ment csődbe, viszont az átalakulás elkerülhetetlen volt. A Madof Rt. vezérigazgatója szerint a piac az új rendszerben stabilizálódhat, és nemcsak az ellátás, de a működés is biztonságosabbá válik a jövőben.

A hét kiválasztott nagykereskedő közül egyedül a Hungarotabak nem tagja a Madof Rt.-nek. Muzamel László kereskedelmi igazgató azonban, a tulajdonosok döntésére hivatkozva, elzárkózott az új nagykereskedelmi rendszer értékelése elől. Szalóczi Géza elmondta, a mostani akciójuk nem tett szükségessé semmilyen beruházást. Azok a kiskereskedők, akiknek nem szállítják ki közvetlenül az árut, a nagykereskedők lerakataiban, illetve a C+C hálózatok boltjaiban szerezhetik be azt.