BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A zeneipar a világhálótól vár profitot

Zeneipari szakemberek szerint az internet húzhatja ki a bajból a csökkenő eladási mutatókat produkáló iparágat. 2001 a zeneipar eddigi legrosszabb éve volt: becslések szerint a bevételek 10 százalékkal csökkentek. A jelenleg 40 milliárdos globális zenei piac várhatóan újabb három százalékot fog visszaesni az idén.

Sokan, köztük az öt nagy kiadó - a Universal, a Sony Music, az EMI, a Warner Music és a BMG - vezetői is úgy vélik, az internet hozhatja el a megváltást. Egyesek szerint a világháló akkora növekedési hullámot indíthat el, mint amit annak idején a CD-k megjelenése okozott. Feltéve, ha sikerül visszaszorítani az interneten az illegális zenét, és népszerűvé tenni a vadonatúj előfizetéses szolgáltatásokat - írja az Origo.

Szakemberek ugyanakkor figyelmeztetnek rá, hogy a váltás még évekig várathat magára. A Merrill Lynch előrejelzése szerint a közeljövőben alacsony, egy számjegyű növekedés várható az on-line zeneértékesítés terén, és az első jelentős ugrás - 6,5 százalékra becsült növekedés - csak 2005-ben következik majd be. A Jupiter Media Metrix azt állítja, hogy az on-line zeneértékesítés 2006-ra 5,5 milliárd dollárt tesz majd ki - és ez 700 millió dollárral alacsonyabb, mint az előző becslése ugyanerre az évre. A Gartner felméréséből kiderül, hogy csupán a megkérdezettek 6 százaléka vásárolt zenét a világhálón a tavalyi év utolsó három hónapjában.

A zeneipar saját on-line szolgáltatásai, a MusicNet és a Pressplay eddig vegyes fogadtatásra találtak. A zenerajongók több fórumon is panaszkodtak, hogy sem a MusicNet, sem a Pressplay nem nyújt semmi pluszt az ingyenes szolgáltatásokhoz képest.

A zeneipar egyik nemzetközi szövetsége, az IFPI 4,2 milliárd dollárra becsüli a 2001-ben illegálisan másolt zenék piaci értékét. Állításuk szerint tavaly fordult elő először, hogy megegyezett az eladott és a másolt CD-lemezek száma a világon.

VG-összefoglaló

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.