A készülékeken letöltött adatmennyiség alapján számlázó csomagkapcsolt technológia (GPRS) a múlt évben lépte át az ingerküszöböt. Nagyobb elterjedését a technológiát befogadó mobilkészülékek csekély kínálata, illetve az erre épülő szolgáltatások hiánya gátolja. Az ismert elektronikus levél letöltésen és a hagyományos internetezésen felül az üzleti felhasználók a mobilon hozzáférhetnek a vállalati hálózatokhoz, portálokhoz is.
A tényleges fellendülést az üzenetküldés technológiaváltása hozhatja. A hagyományos rövid üzenetküldés (SMS) ez év második felétől átalakulhat szöveg, kép és hang átvitelére is alkalmas mobil-multimédia üzenetküldéssé (MMS), amelyet támogat a GPRS.
A nyugat-európai mobil-előfizetők 70 százaléka használja az SMS-t, a szolgáltatók bevételének ötöde származik a szöveges üzenetek küldéséből, a Pyramid Research szerint az üzenetküldés a nyugat-európai mobilszolgáltatóknak 2006-ra együtt 16 milliárd dollárt hozhat, s ebben a GPRS mellett a jövőben meghatározó szerepe lesz a harmadik generációs (UMTS) technológiának.
A készülékpiacon is van még hová fejlődni. A múlt év negyedik negyedéve előtt csupán a Motorola és az Ericsson lépett erre a piacra, később a Nokia is. De ezek a készülékek a régi GPRS-hálózatokhoz nem voltak minden esetben hozzáilleszthetők. Hamarosan bővül a kínálat az ázsiai gyártók (Samsung, NEC) termékeinek megjelenésével is.
Magyarországon mindhárom GSM-társaság bevezette tavaly a GPRS-t - a Westel és a Pannon GSM kereskedelmi szolgáltatásként, a Vodafone csak nagyvállalati ügyfeleinek. A 5 millió előfizetős hazai piacon mintegy 2400 ügyfél használja a GPRS-szolgáltatást, így a mobilcégek árbevéte- lében is elhanyagolható az ebből származó részesedés. Az SMS-t is magában foglaló adatforgalom nem haladja meg a teljes bevétel 10 százalékát.
A Westel Mobil GSM Rt. az idén beindította az MMS tesztelését. Winkler János vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy minél előbb kereskedelmi szolgáltatásba is kívánják állítani a multimédiás üzenetküldést. Szerinte az év vége felé ez már áttörést hozhat a hazai GPRS-felhasználásban.
Király István, a Pannon GSM Rt. marketingigazgatója az MMS-ben maga is jó üzletet lát, de a GPRS más alkalmazásai messze vannak a jövedelmezőségtől.
Vitai Attila, a Vodafone-hálózatot működtető VRAM Rt. vezérigazgatója állítja, hogy a hálózatonként 2-5 millió dolláros beruházást igénylő GPRS-bővítés előreláthatólag sohasem térül meg. A haszna inkább abban mutatkozik meg, hogy rajta kellő tapasztalatot lehet gyűjteni a harmadik generációs technológiák meghonosításához.
Sági Gyöngyi
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.