BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Keletre tartanak a sörgyártók

A legnagyobb brit söripari társaság, a Scottish & Newcastle (S&N) felárat is hajlandó fizetni az orosz piacon érdekelt finn Hartwall serfőzdéért. Ez is jelzi, hogy a nyugat-európai piacok telítettsége és negatív keresleti trendje kelet felé fordítja a sörmultik figyelmét. A magyarországi sörfogyasztás is lényegesen kisebb, mint tíz éve, ám a bor feketekereskedelmének visszaszorításával meggátolható a további esés.

A Nyugat-Európában a legtöbb sört forgalmazó brit S&N cég a múlt héten beleegyezett abba, hogy a valós árnál mintegy 300 millióval többet, összesen 2,1 milliárd eurót fizessen részvényekben a stratégiailag fontos Hartwall társaságért. A helyi piac közel felét uraló finn cég tavaly 32 százalékkal, 808 millió euróra növelte a forgalmát. Ám ennél jóval lényegesebb, hogy a dán Carlsberg-csoporttal együtt 50-50 százalékos tulajdonosa a - Baltikumban és Oroszországban vezető sörgyártónak számító - Baltic Beverages Holding (BBH) vegyes vállalatnak. Márpedig ez utóbbi régió sörfogyasztása 60 százalékkal nőtt az elmúlt három évben. A britek vételi kedvét növeli, hogy a BBH helyi vezérmárkája, a Szentpétervárról származó Baltika újabban a szintén ígéretes ukrán piacon is megjelent. A BBH már öt serfőzdét üzemeltet Oroszországban.

A világ ötödik legnagyobb sörcsoportja, a Carlsberg ezeken kívül még egy orosz serfőzdében, a Tuborg márkát licencben gyártó Venában is érdekelt, amelyhez az ugyancsak finn Sinebrichoff cég 60 százalékos tulajdonának megszerzésével jutott. Így jelenleg a dánok a legnagyobb szakmai befektetők az orosz sörágazatban, mögöttük nyomul a belga Interbrew, és hamarosan a holland Heineken is a porondra lép, miután előzetesen már megállapodott a szentpétervári Bravo serfőzde megvételéről.

A magyarországi sörpiacon a kilencvenes évek óta az egy főre jutó éves fogyasztás 102-104 literről 67-70 literre csökkent. A 2000. évi közel 5 százalékos, jórészt a kedvező időjárásra visszavezethető növekedésből sem lehet messzemenő következtetéseket levonni. Annál kevésbé, mert tavaly újra 1,8 százalékkal csökkent a globális kereslet. Ezért az idei kilátásokat illetően is óvatos László Attila, az egyik legnagyobb hazai gyártó, a Brau Union Hungária Rt. vezérigazgató-helyettese. Kedvező ugyan, hogy 2000 augusztusától a bor is jövedéki termék lett, ám annak literenkénti ötforintos adója még mindig alig egyhetede a sörének, és kérdés, hogy mennyire sikerül visszaszorítani az olcsó kannás borok feketekereskedelmét. Így, átlagos időjárást feltételezve, legfeljebb szolid növekedés várható a piacon, ám ehhez is az kell, hogy a gyártók további márka- és csomagolásfejlesztéssel, valamint akciókkal élesszék a vásárlási kedvet.

Munkatársunktól

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.