A rangos németországi Ambiente kristálykereskedelmi és fogyasztásicikk-szakvásárról hazatérve jó esélyeket lát neves nyugati áruházláncokkal való szerződéskötésre a Parádi Kristály Manufaktúra Rt. elnökhelyettese, Nagy Imre. A tavaly 1,6 milliárd forint forgalmat lebonyolított cég vevői csaknem kizárólag amerikai, német, olasz, svájci, brit és japán lakberendezési áruházláncok, például a tengerentúli Create and Barell és a Williams Sonoma vagy a svájci Minor, egyenként több száz tagú hálózattal.
A jelentős megrendelésekre azért is szüksége lehet a vállalkozásnak, mert az utóbbi időben nagy teher volt a minimálbér-emelés (az 570 alkalmazott jelentős részét érintette), a forinterősödéssel pedig olvadtak az exportbevételek, s drágult az energiahordozó is. Mivel a nyugati piac csak minimális éves áremelést hajlandó elfogadni, a cég az utóbbi időben hatékonyságnövelésbe kezdett: energiatakarékosabb kemencét vásárolt, automatizálja a nem szakmunkaigényes folyamatokat, s folytatja a tavaly 80 állás megszűnését eredményező létszámleépítést is.
Az idén 63 millió forintot fordít a cég beruházásra, ebből 12 milliót a Széchenyi-terv pályázatán nyert. A 91 százalékban a Wallis Rt., a fennmaradó részben pedig magánszemélyek tulajdonában lévő társaság a recessziót élő világpiacon komoly konkurenciával néz szembe. Nagy Imre szerint a verseny már nem csak a kézi gyártók között zajlik, a technológiák finomodásával a gépi üveggyártók is beléptek a piacra. Mindazonáltal a konkurenciát leginkább a lengyel, a szlovák és a cseh gyárak jelentik. Ez utóbbi Bohemia márkaneve komoly előnyt jelent. A magyar piacon a rivális Ajka Kristály kezdett hasonló márkaépítésbe, de vetélytárs a Salgótarjáni Öblösüveggyár kézi részlege is.
"Komoly sikernek tartanánk, ha öt éven belül sikerülne megháromszorozni a jelenlegi magyar piaci részesedést, elérve a 10-15 százalékos részarányt" - fogalmaz az elnök. A közel háromszáz éves cég azonban alig talál üvegfúvó szakembert, ma 80, többségében határon túli magyar vendégmunkása van. Hosszú távon Nagy Imre két - akár egyidejű - megoldási lehetőséget lát: az iskolákkal való szorosabb együttműködést és a komoly üvegfúvó-hagyományokkal bíró vendégmunkáscsaládok letelepítését.
Mráz Dániel
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.