BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Viszi a víz a Mahart nyereségét

A Mahart minden üzletágát érinti a szokatlanul magas vízállás, s az áradás miatti veszteség az előzetes becslések szerint meghaladhatja a százmillió forintot.

A Duna felső szakaszán múlt péntek óta áll a forgalom a németországi Kelheimtől - a Majna-csatorna torkolatától - Budapestig, mivel a hajók nem férnek el a hidak alatt, illetve nem tudnak a rakodóhoz állni, emellett több németországi és ausztriai szakaszon már korábban is hajózási zárlatot rendeltek el.

Az idén a Duna-Majna-csatornán több mint két hétig, a Linz fölötti szakaszon pedig tíz napig nem lehetett hajózni részint a jég, részint az árhullámok miatt. Amint Somlóvári László vezérigazgató lapunknak elmondta, mivel nem érkeznek hajók, a csepeli szabad kikötőben nagyon lecsökkent a vízoldali rakodás, és napok óta nem folyik munka az Újpesti-öbölben lévő hajójavítóban sem, mivel a sójatér víz alatt van, s az ár a szerelőcsarnokokig emelkedett.

A társaságnak kilenc hajója (köztük három, ezer tonna hordképességű önjáró) és 13, áruval rakott uszálya vesztegel - tájékoztatott Ulrich István forgalmi vezető, hozzáfűzve, hogy állandó kapcsolatban vannak a német és osztrák vízügyi hatóságokkal, ahonnan azt a tájékoztatást kapták, mely szerint lassú apadás várható.

A személyhajózási üzletágnak eddig mintegy négymillió forint kárt okozott az áradás. Ebbe beletartozik a kárelhárításra fordított összeg, valamint a kiesett bevétel - mondta a Mahart leányvállalata, a budapesti Passnave Kft. ügyvezető igazgatója, Horváth Emil. A fővárosi nemzetközi hajóállomáson, valamint a Vigadónál, Esztergomban, Visegrádon, Nagymaroson több módon igyekeznek védeni a jórészt kiürített épületeket a víztől, de vannak helyek, ahol még az ablakokat is be kellett falazni részlegesen, és szivattyúzzák a szivárgást. Emellett az erre a hétre bejelentkezett öt nagy, kabinos turistahajó sem jön Budapestre, s ami még komolyabb kár: a tervekkel ellentétben a húsvéti hétvégén nem indulhatnak a menetrend szerinti Dunakanyar-járatok. Ezáltal egy héttel lerövidül a szezon.

Elmarad több rendezvényhajó-program is, mivel ezek a nagy objektumok nem férnek el a hidak alatt.

Zavartalan a Magyarországot Szlovákiával összekötő Mária Valéria híd és a felvezető utak forgalma, noha a tavaszi áradás elöntötte az esztergomi Prímás-szigetet. Gulya István, az esztergomi polgármesteri hivatal sajtóreferense kedden az MTI-nek elmondta: az önkormányzat, illetve az esztergomi védelmi bizottság már azt megelőzően tájékoztatta a szigeten lévő lakóházak tulajdonosait és a középületek vezetőit a szükséges teendőkről, mielőtt a Duna vasárnap kilépett medréből. Tát és Esztergom között le kellett zárni a 11-es főutat, a járműveknek a 10-es és a 111-es főúton Dorog felé kell kerülniük. A tatai 25. gépesített dandár katonái technikai eszközökkel a helyszínen van, és szükség esetén segítséget nyújt - közölte az esztergomi polgármesteri hivatal sajtóreferense.

Munkatársunktól

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.