BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zuhan az amerikai autók vámja

Április elsejétől 20 százalékkal csökken a nagy hengerűrtartalmú amerikai személygépkocsik vámja - értesült a Világgazdaság. A változás azonban nem fogja felkavarni a piacot, s a gépjárműimportőrök szerint a hét éve megemelt fogyasztási adó mérséklése élénkítené a keresletet.

Az amerikai és a magyar kormány a napokban megállapodott, hogy a 2000 köbcentiméternél nagyobb hengerűrtartalmú személygépkocsik vámja 43-ról 23 százalékra csökken. A módosítás április elsején lép életbe - tájékoztatta a Világgazdaságot Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. A megállapodás következményeként (a WTO legnagyobb kereskedelmi kedvezmény alapelve alapján) a vámcsökkentés kiterjed mindazokra a WTO-országokra is, melyek gyártmányainak vámja nem csökkent az elmúlt év elején nulla százalékra, amint az az Európai Unió tagországaiban készült személygépkocsik esetében történt.

Így a kétliteresnél nagyobb motorú autók piacán élesedik a verseny, hiszen a vámcsökkentés kiterjed a japán és dél-koreai autókra is. Ilyen nagy hengerűrtaltalmú orosz gépkocsit viszont Magyarország nem importál.

Eördögh Csaba, a Chrysler-márkaképviselet, az Emil Frey Import Kft. ügyvezető igazgatója közölte, hogy cége az egyezmény Magyar Közlöny-beli megjelenése után csökkenteni fogja fogyasztói árait.

A vámcsökkentés nem lesz erőteljes hatással a kisautók által meghatározott - közel 12 éves átlagéletkorú - magyar személy-kocsipiacra: nagyobb változást csupán a fogyasztási adó módosítása jelentene. Ez 1995-ben nőtt 10 százalékponttal 1600 köbcentiig 10, afölött 20 százalékra. Az MGE hatodik éve javasolja a korábbi szint visszaállítását. A pénzügyi tárcától kapott tájékoztatás szerint tart az előterjesztések vizsgálata. Legkorábban az adótörvények módosítása során, az őszi ülésszakon lehet változás. Lengyelországban március 10-től csökkentették az új autók, és megemelték a kétévesnél idősebb import használt gépkocsik fogyasztási adóját. Az új autóknál a csökkentés kétezer köbcentiméterig a fogyasztási adó 6-ról 3 százalékra esett, ezen felül 15 helyett 12 százalék az új érték. A kétévesnél öregebb importált használt autóknál fokozatosan, a kocsi életkorával, az évek számával arányosan emelik 65 százalékig az adót. Január elsejétől ugyanis az EU-ból tízévesnél idősebb gépkocsikat is be lehet vinni Lengyelországba, s eltörölték a behozatali vámot is. A legmagasabb kulcsot "a 10 évesnél kicsit fiatalabb" autókra fogják alkalmazni, de a fogyasztási adó csak az egyik eszköze a használtautó-kereskedelem szabályozásának.

Demeter kálmán

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.