Az amerikai és a magyar kormány a napokban megállapodott, hogy a 2000 köbcentiméternél nagyobb hengerűrtartalmú személygépkocsik vámja 43-ról 23 százalékra csökken. A módosítás április elsején lép életbe - tájékoztatta a Világgazdaságot Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. A megállapodás következményeként (a WTO legnagyobb kereskedelmi kedvezmény alapelve alapján) a vámcsökkentés kiterjed mindazokra a WTO-országokra is, melyek gyártmányainak vámja nem csökkent az elmúlt év elején nulla százalékra, amint az az Európai Unió tagországaiban készült személygépkocsik esetében történt.
Így a kétliteresnél nagyobb motorú autók piacán élesedik a verseny, hiszen a vámcsökkentés kiterjed a japán és dél-koreai autókra is. Ilyen nagy hengerűrtaltalmú orosz gépkocsit viszont Magyarország nem importál.
Eördögh Csaba, a Chrysler-márkaképviselet, az Emil Frey Import Kft. ügyvezető igazgatója közölte, hogy cége az egyezmény Magyar Közlöny-beli megjelenése után csökkenteni fogja fogyasztói árait.
A vámcsökkentés nem lesz erőteljes hatással a kisautók által meghatározott - közel 12 éves átlagéletkorú - magyar személy-kocsipiacra: nagyobb változást csupán a fogyasztási adó módosítása jelentene. Ez 1995-ben nőtt 10 százalékponttal 1600 köbcentiig 10, afölött 20 százalékra. Az MGE hatodik éve javasolja a korábbi szint visszaállítását. A pénzügyi tárcától kapott tájékoztatás szerint tart az előterjesztések vizsgálata. Legkorábban az adótörvények módosítása során, az őszi ülésszakon lehet változás. Lengyelországban március 10-től csökkentették az új autók, és megemelték a kétévesnél idősebb import használt gépkocsik fogyasztási adóját. Az új autóknál a csökkentés kétezer köbcentiméterig a fogyasztási adó 6-ról 3 százalékra esett, ezen felül 15 helyett 12 százalék az új érték. A kétévesnél öregebb importált használt autóknál fokozatosan, a kocsi életkorával, az évek számával arányosan emelik 65 százalékig az adót. Január elsejétől ugyanis az EU-ból tízévesnél idősebb gépkocsikat is be lehet vinni Lengyelországba, s eltörölték a behozatali vámot is. A legmagasabb kulcsot "a 10 évesnél kicsit fiatalabb" autókra fogják alkalmazni, de a fogyasztási adó csak az egyik eszköze a használtautó-kereskedelem szabályozásának.
Demeter kálmán
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.