BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eurómilliárdok a netturizmusban

Négy év múlva az elektronikus utazási piac értéke elérheti az évi 20 milliárd eurót. Tavaly az ilyen célú internetes oldalak látogatottsága 11-75 százalékos ütemben nőtt Európában. A magyar utazási irodák és szállodacégek egyelőre elenyésző százalékban értékesítik termékeiket a világhálón.

A korábban ígéretesnek tűnő internetes utazási vállalkozások az üzleti tervektől elmaradó teljesítmény miatt likviditási gondokkal küzdenek. Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek viszont a hagyományos utaztatók on-line vállalkozásai. Az ügyfelek ugyanis ma még csak tájékozódni szeretnek a világhálón, foglalásaikkal inkább az irodákat keresik föl - derül ki a Jupiter MMXI felméréséből.

A hazai utazási piac szereplői is nagyobb mértékben használják az internetet termékeik népszerűsítésére. Igaz, mint ezt a megkérdezett irodáknál és szállodacégeknél állítják, az e-kereskedelem aránya forgalmuknak ma még csak néhány százaléka.

Gál Pál, az IBUSZ vezérigazgató-helyettese elmondta: a Travelport honlapjukon vásárolni is lehet repülőjegyet és egyéb turisztikai szolgáltatást. Az egyik hazai kereskedelmi bankkal történt megállapodás szerint ma már biztosított a bankkártyás fizetés lehetősége. A közel egy éve élő honlap tapasztalatai azt mutatják, hogy minden tíz érdeklődő közül egy vásárol is, főleg repülőjegyet. Az érdeklődés növekedését érzékelni lehet, ám a fejlődésnek több akadálya is van. Egy ilyen jelentős ok például a hazai speciális repülőjegyárakban keresendő. Az utazási irodák ugyanis egyéni szerződést kötnek a légitársaságokkal, ez alapján különböző kedvezményeket kapnak. Ezek a kedvezményes árak azonban nem publikusak, így ha valaki az interneten foglal, nem biztos, hogy az ajánlatban ezek szerepelnek. Így ma még jellemzően az jár jobban, aki bemegy egy utazási irodába, és ott személyes tárgyaláson kialkudja a legjobb árat.

Az IBUSZ tapasztalatát támasztja alá a Vista szakembere, Hoczinger Barbara is. Példaként egy Budapest-London repülőjegyet említett, amelynek átlagos ára 67 ezer forint, ám ez bizonyos kedvezmények esetén lemehet akár 55 ezer forintra, de lehet a duplája is. A magyar utazók árérzékenysége miatt az utazási irodák szolgáltatásaira szükség van. A Vistánál egyébként még nincs lehetőség a klasszikus internetes vásárlásra.

A kifejezetten az internetes kereskedelemre alakult Mercator Net Holiday utazási iroda sem csak az interneten keresztül értékesít, hiszen ebből ma még nem lehet megélni - állítja Meichl Mátyás, a cég ügyvezetője. Az kétségtelen tény, hogy e forma jó ütemben terjed, ám a tavaly december óta működő cég tapasztalatai szerint az utak mintegy 90 százalékát az utcai irodájukban adják el, s mintegy 7-8 százalékra tehető az interneten keresztüli értékesítés. Az kedvező előrelépésnek minősíthető e téren, hogy a honlapon naponta mintegy 100 belépőt és érdeklődőt regisztrálnak - fűzte hozzá.

Némiképp más helyzetben vannak a szállodatársaságok, hiszen a főként Nyugatról érkező vendégeik számára az internetes vásárlás nem újdonság. Ennek ellenére - mint azt a Pannoniánál és a Danubiusnál elmondták - foglalásaiknak csekély hányada érkezik ily módon.

A hagyományos cégeken alapuló portálok sikerére jó példa a kilenc nagy légitársaság által alapított Opodo gyors felfutása. A vetélytársak ugyan kétkedve tekintenek rá, s vonzó árait a tulajdonosoktól kapott rendkívüli áraknak és a 65 millió eurós hatékonyságnövelési segélynek tulajdonítják, amelyet azonban a cégvezetés szerint nemsokára tisztáz a napokban indult versenyfelügyeleti vizsgálat.

A hagyományos utazási irodák ügyfélkörét így egyre inkább a személyes kapcsolattartáshoz jobban ragaszkodó üzleti és szenior utazók alkotják. Éppen az jelenti tehát a világháló további előretörésének kulcsát is: a tanácsadói szerepre korlátozódó utazási irodákhoz hasonlóan ők is az igényekhez való jobb igazodás és a személyreszabott kommunikáció révén lehetnek kedveltebbek. E jó kilátásra ad példát a Priceline.com is. A tavaly még veszteséges portál az idén némileg csökkenő, 262 millió dolláros forgalom mellett már nyereséges zónában van. A repülőjegyek iránti gyenge keresletet ellensúlyozták a hotel- és bérautó-foglalások.

A vállalatvezetés a további siker zálogát látja a most bevezetett termékükben: az előre összeállított csomagok helyett az ügyfél saját kívánság szerint választhat a szolgáltatásokból, s ezekhez megadhatja a maximális árakat, így a szolgáltatók ehhez igazodva adják ajánlatukat.

A TUI és a Thomas Cook európai tapasztalata ezt azonban cáfolja, náluk egyértelműen a komplett csomagok megrendelése jelentette a forgalom zömét. Minden siker ellenére azonban ez utóbbi cégnél az elektronikus értékesítés aránya az árbevétel alig egy százalékára rúg csupán. A Touristik Report beszámolója szerint az on-line megrendelések magasabb átlagára ugyanakkor bizonyítja, hogy az ügyfelek mégsem az olcsóbb ajánlatok miatt látogatják a világhálót, ami kedvező kilátás a jövőre nézve. (LI-MDE)

Munkatársainktól

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.