Az orosz piacnak többek között az a legnagyobb előnye, hogy a gyártók nagy, 500-as, vagy ennél nagyobb szériákat tudnak előállítani, ennélfogva a fajlagos költségeik kisebbek - magyarázza a Magyar Ruhagyártók Egyesülésének elnöke, aki egyben az Elegant Design Rt. elnök-vezérigazgatója. Medgyessy Ildikó elmondása szerint az oroszországi előrenyomulás egyfajta kényszer is, hiszen a hazai ruházati iparnak előre kell menekülnie, új partnerek, új piacok után kell néznie. Köztudott, hogy a tőke az olcsóbb munkabérű országokba igyekszik, s bár a nyugati bérmunka továbbra is döntő részét adja a hazai ruházati cégek megrendeléseinek, s ezekre a megrendelésekre lehet számítani, érezhető a tőkeelszívó hatás a környező államok - Románia, Ukrajna, Csehország, Szlovákia, Bulgária, Lengyelország - részéről, az ázsiai országokról nem is beszélve.
Ezzel összefüggésben a Magyar Könnyűipari Szövetség főtitkára felhívja a figyelmet: ahhoz, hogy a magyar konfekcióipari cégek újra meg tudják vetni a lábukat az orosz piacon, a magyar vállalatoknak fokozatosan át kellene térniük a bérmunkáról a saját termékek gyártására. Már csak azért is, hogy fel tudjanak készülni arra az időszakra, amikor - éppen az említett elszívó hatás miatt - esetleg kevesebb lesz már a bérmunka-megrendelés. Cseh József utalt arra, hogy a vállalatok kapacitásainak jó részét jelenleg leköti a bérmunka, ezeknek az arányoknak a megváltoztatása azonban nem megy egyik napról a másikra, nem utolsósorban a saját gyártás hatalmas forgóeszköz-igényessége miatt. Nyilvánvaló, hogy a saját termékek értékesítése sokkal jövedelmezőbb, mint a bérmunka, ezért a gyártók - alapos piackutatás után - akár hitelt is felvehetnek, s ebben kormányzati szerepvállalásra is szükség lehet.
A magyar ruházati ipar oroszországi exportja a 70-es évek végétől nagyjából a 80-as évek végéig volt a csúcson, nemcsak a nagy szériáknak, hanem az állami támogatásnak köszönhetően is. Ez az árkiegészítő konstrukció azonban a 80-as évek második felében megszűnt, a konfekcióipar már akkor elkezdte csökkenteni oroszországi exportját, s fokozatosan a bérmunka felé fordult. A rendszervált-ást követően az orosz piac gyakorlatilag összeomlott, s ez kihúzta a talajt a hazai textil-, illetve textilruházati ipar alól: a textilipar gyakorlatilag megszűnt, s a ruhaipar is csak azért tudta megőrizni a pozícióit, mert a bérmunka révén hagyományosan sok szállal kötődött a nyugati cégekhez, így az orosz piacon felszabaduló kapacitásokat részben át tudta irányítani ebbe az irányba.
Napjainkban pedig úgy fest a dolog, hogy az oroszországi textilruházati kivitel olyan elenyésző, hogy igazából nem mérhető - állítja Lukács Jánosné, a Textilipari Műszaki és Tudományos Egyesület főtitkárhelyettese. Ő úgy látja, hogy az orosz ügyfelek - akik korábban igencsak szerették az akkoriban számukra a nyugati színvonalat jelentő magyar ruhákat - az elmúlt tíz év alatt elfelejtettek bennünket, s véleménye szerint egy piacra visszakerülni nehezebb, mint egy új piacot megszerezni.
Az Elegant Design elnök-vezérigazgatója úgy véli, hogy van mit keresnünk az orosz piacon, de azt tudnunk kell, hogy a minőségi követelmények gyakorlatilag ugyanolyanok, mint Nyugaton. Medgyessy Ildikó szerint a másik fontos szempont, hogy a fizetési feltételeket pontosan meg kell határozni, nyitottan nem szabad szállítani. Az Elegant Design Rt.-nek egyébként két éve van orosz partnere, évente 5-6 ezer darab női konfekciót szállít neki, s az apró lépések taktikáját követve bízik abban, hogy egyik vevő hozza majd a másikat. A nyíregyházai Diruváll Kft. ügyvezető igazgatója, Holp János is úgy látja, hogy van fantázia az orosz piacban, meg is tették a puhatolózó lépéseket, s bíznak abban, hogy a magyar miniszterelnök és az orosz elnök találkozója nyomán megindul valami.
Kvassinger Klára
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.