A hazai repülőtér-fejlesztések történetében páratlan, hogy a beruházási forrás készenlétben áll, a munkát mégsem lehet megkezdeni - mondta lapunknak Vadász László, a repülőteret működtető P-Air Kft. ügyvezető igazgatója. A közlekedési tárca ugyanis csak a kormány engedélyével ad zöld jelet az építkezésre, erre azonban tél óta várnak Péren. Az eredeti tervek szerint a munkákat már áprilisban meg kellett volna kezdeni.

Tavaly november elején Jürgen Lunemann, az Audi Hungária Motor Kft. ügyvezető igazgatója és Jochem Heizmann, a magyarországi Audi-leányvállalat felügyelőbizottságának elnöke Orbán Viktort tájékoztatta a tervekről, a miniszterelnök pedig a kormány támogatásáról biztosította a projektet. A kormányhatározat azonban nem született meg.

Ugyanakkor - egy kormányrendelet szerint - az is szükséges lett volna, hogy a közlekedési tárca egyetértést kérjen öt másik minisztériumtól, az azonban azért maradt el, mert jogértelmezési gondok voltak a közlekedési tárca légiközlekedési főosztálya és a polgári légiközlekedési hatóság között. Az elmúlt pénteken azonban egyeztettek a felek, s lapunkat Vadász László arról tájékoztatta, hogy egy hét múlva megszülethet a minisztérium előterjesztése, majd pedig a fejlesztés engedélyezéséről szóló kormányhatározat.

Lőre Péter, a győri gyár kommunikációs igazgatója kérdésünkre elmondta, hogy az Audi AG egymillió euróval támogatná a nemzetközi reptér építését, a közvetlen anyagi támogatáson túlmenően az Audi bizonyos járatszámot és folyamatos bevételt is garantálna a Győr melletti repülőtérnek. Az Ingolstadt közeli Manching repteréről ugyanis tél óta minden reggel indul egy 18 személyes lökhajtásos gép, amely Bécsben száll le. Onnan gépkocsival jönnek Győrbe a szakemberek.

Ebben a helyzetben az jelentene megoldást, ha a helyi önkormányzatok megkapnák a reptér tulajdonjogát - véli Vadász László. A repülőtér fejlesztésére ugyanis 50 millió forintot szán a megyeszékhely, 30 milliót a megye biztosítana. A Győr-Moson-Sopron megyei, a győri és a péri önkormányzat által még 1994-ben létrehozott P-Air Kft. tulajdonosai között van még a Győr 2000 Idegenforgalmi Közalapítvány és a Győri Aero Klub közhasznú szervezet.

Az ügyvezető reméli, hogy az idén elkészül az első ütem, a 70 személyes gép fogadására is képes, 1450 méter hosszú, 30 méter széles leszállópálya, 600 méter hosszú kifutó és 12 ezer négyzetméteres forgalmi előtér. Ha viszont - tájékoztatott Vadász László - a jövő év közepéig nem készül el a munka, az Audi viszszavonja a támogatásra tett ígéretét. Ez lehet a sorsa a 2,2 millió eurós PHARE-támogatásnak, ha a jövő év végéig nem fejeződik be teljes mértékben a beruházás.

Demeter Kálmán