BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyar on-line áruházak reményei

A hazai on-line áruházak 84 százaléka úgy ítéli meg, hogy nyereségesen zárja az idei évet. Várakozásaik a következő évre is kedvezőek, annak ellenére, hogy a verseny erősödésére és az általános költségek növekedésére számítanak - derül ki a GKI Gazdaságkutató Rt. és a Westel Rt. felméréséből.

A következő 12 hónapban az on-line áruházak 74 százaléka tervezi, hogy bővíti termékskáláját, 54 százaléka új termékkategóriák felvételét irányozza elő. A hagyományosakkal szemben az on-line áruházak polcai ugyan - bizonyos értelemben - végtelenek, így jelentősebb kiadások nélkül végrehajtható a termékpaletta bővítése, ám a széles kínálat könnyen a navigálás, a vásárlás és a kiszolgálás (logisztika) folyamatának megnehezítéséhez vezet.

Az interneten keresztül történő értékesítésben rejlő költségcsökkentő előnyök a vásárló számára árkedvezményt jelentenek, a kapott válaszok alapján az on-line áruházak 60 százaléka nyújt árkedvezményt vásárlói számára.

A vásárlók körében a legnépszerűbb fizetési megoldás a postai utánvétel. Ennek oka, hogy a vásárló először szeretné azt látni, amiért kiadja pénzét. A felhasználó az interneten először egy "illúziót" vásárol, amellyel majd a termék kiszállítása során kerülhet "élményközeli" kapcsolatba. A vásárlók egynegyede él az átutalás lehetőségével, míg 6 százalékuk on-line fizetéssel egyenlíti ki számláját.

Hazánk on-line áruházainak közel fele a saját alkalmazottaival szállítja ki a megrendelt terméket, ám a kiszállításban jelentős szerepet játszik a Magyar Posta és más kézbesítőszolgálat is. Az utóbbi két lehetőséggel ezen áruházak mintegy hatvan százaléka él.

Jelenleg a vásárlók ellenérzései, az alacsony internetpenetráció, az áruházak tőkehiánya, a kedvezőtlen fizetési feltételek (a vevő oldaláról) jelentősen akadályozzák az on-line áruházak működését. Emellett az általános költségek és a reklámkiadások növekedése, a vásárlások újszerűsége ("élménynélküliség"), a szakemberek magas költsége, az infrastrukturális tényezők befolyásolják vagy határozzák meg az áruházak életképességét.

A várakozások alapján 12 hónap múlva a tőkehiány, az alacsony internetpenetráció, a szakemberek magas költsége fogja jelentősen befolyásolni az áruházak versenyképességét. Emellett - kisebb súllyal - a fizetési feltételek, a vásárlók ellenérzései, a vásárlások újszerűsége, az általános költségek növekedése továbbra is érzékelhető hatást gyakorolnak majd az áruházakra. Az on-line áruházak a verseny erősödésére, az általános költségek, illetve a szakemberek költségeinek növekedésére számítanak.





Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.