BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Konszolidálódott a charterpiac

Az elmúlt évek botrányai után az idén nyárra konszolidálódott a hazai charterpiac. Egyrészt kialakult azoknak a szolgáltatóknak a köre, amelyek az utaztatást szervezik, s úgy tűnik, létrejött az az utazási irodai kör is, amely egyébként a legkoc-kázatosabb utazási formát kínálja az utazóknak. Szakértők szerint a piac rendeződéséhez hozzájárult az is, hogy az idén nyáron hetenként csaknem 10-12 járattal kevesebb gépet béreltek az utaztatók, mint tavaly. A legjelentősebb csökkenés a görög üdülőhelyekre indított gépek esetében van. Ennek eredményeképpen - mivel az utazási kedv nem mérséklődött - a járatok töltése magas, a főszezonban gyakorta 100 százalékos vagy ehhez közeli.

Bár az év elején még négy-öt cég is próbálkozott azzal, hogy részesedést szerezzen a hazai charterpiacon, mára kiderült: két társaság bírta a versenyt, a Malév Rt. charterosztálya és a cseh tulajdonú Travel Service. Mellettük még a török Sun Express visz tu-ristákat a török tengerpartra, illetve a tunéziai légitársaság bonyolít jelentős forgalmat Budapestről menetrend szerinti járatával.

A legnagyobb szolgáltató a Malév Rt. charterosztálya. Laczkó-Bérdy Ildikó osztályvezető elmondta, bár nehezen indult a szezon, kiegyensú-lyozott, jó nyárra számítanak. A Malév-charterek az idén tíz országba és húsz üdülőhelyre repülnek, amelyek közül hét új célállomás van. Ez heti 36 ki-utaztató gépet jelent. Emellett négy beutazó csoportokat szállító chartere is van a Malévnek. A tervekkel ellentétben nem si-került járatot indítani a csekély érdeklődés miatt Burgaszba, Dubrovnikba s a politikai helyzet miatt Izraelbe sem. A Malévnek stabil a partnerköre, s a cégek a fizetési határidőket is pontosan tartják. Ez azt jelenti, hogy a gép indulása előtt öt banki munkanappal utalják a gép bérleti díját, amelynek nagyságáról azonban az osztályvezető nem kívánt nyilatkozni.

A tavalyi késések okozta problémák után ez évben zökkenőmentes a cseh tulajdonú Travel Service charterforgalma is. Heti húsz járatot indítanak, ami napi három-négy felszállást jelent - tájékoztatott Farkas Attila cégvezető. A cég jelenleg egy Boeinggel bonyolítja a forgalmat, ami azt jelenti, hogy a feszített tempó miatt alkalmanként szükség van arra, hogy besegítő gépet kérjenek Prágából, ám ez eddig minden esetben akadálymentesen zajlott. A Travel Service légi járművei átlagosan 90-95 százalékos töltéssel repülnek, de a telt házas gép sem ritka a főszezonban. Öt utazási irodai partnerükkel kapcsolatuk zökkenőmentes, aminek fő oka, hogy a cégek pontosan tartják a szerződésben rögzített fizetési határidőket. Emellett a cégnek ad hoc kiutazó járatai is vannak, amikor például sportolókat és szakmai csoportokat szállítanak, de volt arra is példa, hogy a Nemzeti Filharmonikusok Zenekarát szállították. A cégnek jelentős a beutaztató forgalma is, hetenként 2-3 spanyol csoportot hoznak Budapestre.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.