BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nemzetek háborúja az amerikai autópiacon

Westernfilmekben megszokott forgatókönyv szerint sorakozik fel a három ősi észak-amerikai autógyártó ellenlábas - a GM, a Ford és a Chrysler -, hogy erejüket egyesítve küzdjenek meg a náluk is nagyobb ellenségnek bizonyuló, gomba módra szaporodó japán márkákkal. Az elsőként a kilencvenes évek elején jelentkező probléma, azaz a távol-keleti gyárak robbanásszerű területszerzése a világ legjelentősebb autópiacán mára minden korábbinál drámaibb helyzetet teremtett a detroiti cégek életében - derül ki a Financial Times elemzéséből.

Az 1995-ben még csak a piac nem egész egyharmadát uraló japán autógyártás teljesítménye ma már meghaladja a Ford és a Chrysler együttes eredményét, de messze maga mögött hagyja a korábbi éllovas GM-at is. A Chrysler tavalyi mérlege 4 százalékos deficitet mutatott, míg a Ford is mindössze 1,5 százalékos emelkedést könyvelhetett el 2001-ben. Ezzel szemben a Toyota-, Honda- és Nissan-gyárak átlagosan 5,7 százalékkal több autót adtak el, mint egy évvel korábban. Egyedül a GM bírta a keleti tempót, és 24 százalékos éves szinten számított eladási volumennövekedéssel zárta a tavalyi esztendőt.

Ez utóbbi eredmény azonban nagyrészt azon vásárlást ösztönző eszközök - kamatmentes hitel, készpénzes visszatérítési akciók - bevetésének köszönhető, melyek a japán autók esetében szükségtelennek mutatkoztak, hosszú távon pedig elviselhetetlen költségeket jelentenek a vállalatnak.

A japán csoda titka a szakértők szerint az alacsony költségek mellett biztosított rugalmas és magas színvonalú gyártást lehetővé tevő termelési technológia kialakításában keresendő. Észak-amerikai megjelenésükkor hazai versenytársaik elsősorban a gázüzemű autók kifejlesztéséhez hasonlatos újszerű megoldások kidolgozásán munkálkodtak, mindeközben sokszor szőnyeg alá söpörve a hanyatló gyártási minőség egyre égetőbb problémáját. Ezt az űrt töltötték ki a japán cégek, amelyeknek mára már kellő erőforrásuk gyűlt öszsze ahhoz, hogy a technológiai fejlesztések terén is átvegyék a vezető szerepet. A detroiti hármas jelenleg a költségek csökkentésével, valamint a riválisoktól ellesett technológia bevezetésével igyekszik erőt gyűjteni és versenyben maradni a személygépkocsik piacán.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.