BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb Ikarus trolik Bukarestbe?

Az Ikarusbus Rt. alig végez a romániai megrendelésre gyártott kétszáz trolibusz utolsó darabjainak leszállításával, máris újabb száz hasonló jámű gyártásáról egyeztet. Aradi partnere, az Astra közben a magyar piacra készül betörni luxus minibuszaival.

Hamarosan leszállítja a romániai megrendelésre az idén gyártott, 415-ös típusú ötvennyolc trolibusz utolsó darabjait is az Ikarusbus Rt., amely már újabb száz jármű jövő évi gyártásáról tárgyal partnerével. A mostani ötvennyolc része annak a kétszáz trolinak, amelynek tenderét három éve nyerte el az Ikarusbus a romániai Astra Vagonnal, öszszesen 18-20 millió dollár értékben - tájékoztatta lapunkat Brumbauer József, a magyar társaság elnöke. A megrendelő a bukaresti közlekedési vállalat. A járművek Magyarországon készültek, de az Astra által szállított elektromos aggregátorok beszerelésére Aradon került sor. A trolik vezérlését a Ganz Transelektro gyártotta.

Bár a jövő évi tételről a korábban már megnyert tender alapján folynak a tárgyalások, részben az új trolikon tervezett kisebb műszaki változtatások, részben az azóta megváltozott költségek miatt új (ár)feltételekről egyeztetnek.

A partner Astrával egyébként üzleti kapcsolatban áll az Ikarusbus Rt. anyacége, a spanyol Irisbus is. Utóbbival - a napokban napvilágot látott romá-niai bejelentés szerint - az Astra százötven minibusz összeszerelésére készül. Stefani Albrosa, a romániai csoport elnöke elmondta, hogy a karosszériát és a motort a román cég szállítja majd az Iveco Daily nevű járművekhez, amelyek taxi-, illetve városi luxusváltozatban készülnek. A taxibusz nettó ára 32 773 euró lesz, a luxus minié pedig 39 800 euró - írja az Apropo romániai internetes lap.

Az Astrabus az első tíz járművet Bulgáriában adja el, de még az idén megkezdi magyarországi exportját is. Jövőre éves termelése 15-20 százalékát szánja a külpiacokra. A társaság szerint a román piac évi hétezer autóbusz és nyolcszáz új troli felvételére képes. E minibuszok előállításában az Ikarusbus Rt. nem fog részt venni, de a járművek tervezett importja nem is sérti az érdekeit, miután nem gyárt hasonlókat - válaszolt Brumbauer József.

A mintegy 700 fős Ikarusbus Rt. 1999-ben jött létre, ma már 95 százalékban az Irisbus tulajdona. Az Irisbus-csoport a világ harmadik legnagyobb távolsági és városi autóbuszgyártója, az uniós buszpiac második legnagyobb szereplője bő 25 százalékos részesedésével. Az Ikarusbusnál az idei nyári leállás két hónapig tartott - a Népszabadság korábbi információi szerint - a kevés megrendelés miatt. Az üzemben tavaly 638 autóbusz készült, tavalyelőtt még 790-et gyártottak, az idei rendelésállomány pedig alig 400 járműre szól.

A társaság fő piacai - a csökkenő keresletű Magyarország mellett - Oroszország, Tajvan, Tunézia és Románia. Az rt. tavaly 3,4 milliárd forintos veszteséget szenvedett el.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.