Hamarosan leszállítja a romániai megrendelésre az idén gyártott, 415-ös típusú ötvennyolc trolibusz utolsó darabjait is az Ikarusbus Rt., amely már újabb száz jármű jövő évi gyártásáról tárgyal partnerével. A mostani ötvennyolc része annak a kétszáz trolinak, amelynek tenderét három éve nyerte el az Ikarusbus a romániai Astra Vagonnal, öszszesen 18-20 millió dollár értékben - tájékoztatta lapunkat Brumbauer József, a magyar társaság elnöke. A megrendelő a bukaresti közlekedési vállalat. A járművek Magyarországon készültek, de az Astra által szállított elektromos aggregátorok beszerelésére Aradon került sor. A trolik vezérlését a Ganz Transelektro gyártotta.
Bár a jövő évi tételről a korábban már megnyert tender alapján folynak a tárgyalások, részben az új trolikon tervezett kisebb műszaki változtatások, részben az azóta megváltozott költségek miatt új (ár)feltételekről egyeztetnek.
A partner Astrával egyébként üzleti kapcsolatban áll az Ikarusbus Rt. anyacége, a spanyol Irisbus is. Utóbbival - a napokban napvilágot látott romá-niai bejelentés szerint - az Astra százötven minibusz összeszerelésére készül. Stefani Albrosa, a romániai csoport elnöke elmondta, hogy a karosszériát és a motort a román cég szállítja majd az Iveco Daily nevű járművekhez, amelyek taxi-, illetve városi luxusváltozatban készülnek. A taxibusz nettó ára 32 773 euró lesz, a luxus minié pedig 39 800 euró - írja az Apropo romániai internetes lap.
Az Astrabus az első tíz járművet Bulgáriában adja el, de még az idén megkezdi magyarországi exportját is. Jövőre éves termelése 15-20 százalékát szánja a külpiacokra. A társaság szerint a román piac évi hétezer autóbusz és nyolcszáz új troli felvételére képes. E minibuszok előállításában az Ikarusbus Rt. nem fog részt venni, de a járművek tervezett importja nem is sérti az érdekeit, miután nem gyárt hasonlókat - válaszolt Brumbauer József.
A mintegy 700 fős Ikarusbus Rt. 1999-ben jött létre, ma már 95 százalékban az Irisbus tulajdona. Az Irisbus-csoport a világ harmadik legnagyobb távolsági és városi autóbuszgyártója, az uniós buszpiac második legnagyobb szereplője bő 25 százalékos részesedésével. Az Ikarusbusnál az idei nyári leállás két hónapig tartott - a Népszabadság korábbi információi szerint - a kevés megrendelés miatt. Az üzemben tavaly 638 autóbusz készült, tavalyelőtt még 790-et gyártottak, az idei rendelésállomány pedig alig 400 járműre szól.
A társaság fő piacai - a csökkenő keresletű Magyarország mellett - Oroszország, Tajvan, Tunézia és Románia. Az rt. tavaly 3,4 milliárd forintos veszteséget szenvedett el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.