Elsősorban az embert, nem a munkakört kell megfizetni - szól a felismerés, amely az emberi erőforrás menedzsment utóbbi évtizedben való elterjedését magyarázza. A megfelelő dolgozói motiváltság és elkötelezettség pedig kulcskérdés lehet már rövid távon is. Erre kínál szemléletes példát a közel ezerfős British American Tobacco Hungarynél a közelmúltban a nagykereskedők kiiktatására hivatott országos hálózat létrehozása. Sikerült teljes titoktartás mellett az egyik napról a másikra 300 főt és 250 autót munkába állítanunk, ez olyan döntő stratégiai lépés volt, amelyre a diszkréció hiánya miatt számos nagy cég nem mert vállalkozni - fogalmaz John Paterson. A cég ügyvezető igazgatója ezáltal is indokolva látja, hogy vállalata a Hewitt Inside és a Figyelő által a legjobb magyarországi munkahelyekről öszszeállított listán a második helyre került. Az első helyezést a humánügyviteli szolgáltatást végző Nexon Kft. érte el, a résztvevők közül a legsikeresebben megvalósítva a felsővezetői partnerség, a rugalmas szervezeti kultúra, a megfelelő ösztönzők és az arányos fizetés összhangját. Mivel legalább egy évbe telik egy új kolléga betanítása, a tréningeknek kiemelkedő szerepet szánnak, s a megfelelő munkakörnyezet és rekreációs lehetőségek biztosításával vigyáznak is a teljesítőképességre. Ezt szolgálja az ingyenes és rendszeres üzemorvosi vizsgálat is, amely szükség esetén szintén ingyenes szakorvosi szolgáltatással párosul. A cégnél a szintén kulcstényezőnek számító rugalmas szervezeti kultúra lehetőséget ad a funkcionális területek közötti mozgásra.
A százfős, közel egymilliárd forintos árbevételt elérő Nexon Kft.-nél már arra is akadt példa, hogy hardveres léphetett elő programozóvá, illetve ügyfélszolgálatosból vált értékesítési igazgató. A munkakör és az időbeosztás kiszámítható változása rugalmasságot, a piaci körülményekhez való jobb alkalmazkodást sugall, s így előfeltétele a közös vállalati sikernek. A felmérés szerint a fizetéssel általában elégedett dolgozók a cégvezetés nyitottságát is komoly előnyként értékelik. Az új ötletekre való nyitottság a tapasztalatok szerint a döntési mechanizmust is felgyorsítja. A kulcsfontosságú vezetői erénynek tehát e téren az elérhetőség, a nyílt kommunikáció, a megnyerő és hiteles fellépés, valamint a kooperatív csapat kialakításának képességei számítanak. A vezető karizmatikusságának hangulatjavító hatása - tapasztalatok szerint - különösen a kétszáznál kisebb létszámú cégeknél figyelhető meg.
A legjobb munkahelyeket számba vevő felmérésen a Debreceni Hőszolgáltató Rt. a közelmúltbeli átszervezés és mintegy 70 százalékos leépítés után is képes volt megszerezni a bronzérmet. Az önkormányzati tulajdonú, ám teljes egészében a piaci feltételekhez igazodó, nyereséges, sőt külföldi terjeszkedésről is tárgyaló cégnél a fizetések ugyan hagynak még kívánnivalót maguk után a dolgozók részéről, a munkahelyi légkör révén a társaság még így is képes megtartani és motiválni munkatársait. Figyelemre méltó eszköz ehhez a közös sportolás: volt idő, hogy a cégnél a dolgozói focicsapatok száma elérte a hetet, így játszottak bajnokságot.
Az anyavállalat révén a világ 37 országában, 15 ezer munkatárssal jelen lévő Hewitt Inside felmérése általános piaci tapasztalatokat is összegzett. A nyugati országokban a munkavállalói problémák a motivációs piramis magasabb fokán találhatók. Míg Magyarországon a fizetés kerül gyakran szóba, addig az osztrák felmérés tapasztalatai szerint ott a legtöbb dolgozót az önmegvalósítással kapcsolatos kérdések foglalkoztatják - jellemezte a különbséget a tanácsadó cég szakmai igazgatója, Tököli Zsolt. Nyugati szomszédunkhoz képest azonban jobban állunk a közvetlen felettessel kialakított viszony, illetve a munka erkölcsi elismerése tekintetében. A felmérés tanúsága szerint Magyarország előnye összességében kisebb, mint a hátránya. Itt átlagosan hét százalékkal kisebb a munkájával elégedett dolgozók aránya. Hasonlóan hétszázalékos csökkenést mutat a dolgozói elégedettség Magyarországon a tavalyi adatokhoz képest, amit leginkább a korábbinál bizonytalanabb gazdasági helyzettel magyaráznak a szakértők. A felmérés eredményei szerint hasonlóan kedvezőtlen adat, hogy a legkevésbé elégedettnek a 25-34 éves korosztály számít. A cégek "motorját" adó réteg megítélését a karrierlehetőségek beszűkülése váltotta ki, a piacgazdaságra való áttérés jelentette gyors előrelépési lehetőségek ugyanis a legtöbb helyen már megszűntek. Kulcskérdés tehát, hogy e korosztályt miként tudják megnyerni maguknak a munkaadók. Célirányos eszközként az esküvői, gyereknevelési, illetve lakástámogatás számít.
A kutatásban részt vevő szakemberek úgy látják, hogy az idén még jobbak lettek azok a cégek, ahol jó a humánerő-gazdálkodás, ugyanakkor az átlagosnak számító vállalkozásoknál romlott a helyzet. Jó hír viszont, hogy tavalyhoz képest megfordult az arány, az idén már a 10 legjobbnak rangsorolt munkahely közül hat magyar cég.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.