Nem csak a boríték számít
Elsősorban az embert, nem a munkakört kell megfizetni - szól a felismerés, amely az emberi erőforrás menedzsment utóbbi évtizedben való elterjedését magyarázza. A megfelelő dolgozói motiváltság és elkötelezettség pedig kulcskérdés lehet már rövid távon is. Erre kínál szemléletes példát a közel ezerfős British American Tobacco Hungarynél a közelmúltban a nagykereskedők kiiktatására hivatott országos hálózat létrehozása. Sikerült teljes titoktartás mellett az egyik napról a másikra 300 főt és 250 autót munkába állítanunk, ez olyan döntő stratégiai lépés volt, amelyre a diszkréció hiánya miatt számos nagy cég nem mert vállalkozni - fogalmaz John Paterson. A cég ügyvezető igazgatója ezáltal is indokolva látja, hogy vállalata a Hewitt Inside és a Figyelő által a legjobb magyarországi munkahelyekről öszszeállított listán a második helyre került. Az első helyezést a humánügyviteli szolgáltatást végző Nexon Kft. érte el, a résztvevők közül a legsikeresebben megvalósítva a felsővezetői partnerség, a rugalmas szervezeti kultúra, a megfelelő ösztönzők és az arányos fizetés összhangját. Mivel legalább egy évbe telik egy új kolléga betanítása, a tréningeknek kiemelkedő szerepet szánnak, s a megfelelő munkakörnyezet és rekreációs lehetőségek biztosításával vigyáznak is a teljesítőképességre. Ezt szolgálja az ingyenes és rendszeres üzemorvosi vizsgálat is, amely szükség esetén szintén ingyenes szakorvosi szolgáltatással párosul. A cégnél a szintén kulcstényezőnek számító rugalmas szervezeti kultúra lehetőséget ad a funkcionális területek közötti mozgásra.
A százfős, közel egymilliárd forintos árbevételt elérő Nexon Kft.-nél már arra is akadt példa, hogy hardveres léphetett elő programozóvá, illetve ügyfélszolgálatosból vált értékesítési igazgató. A munkakör és az időbeosztás kiszámítható változása rugalmasságot, a piaci körülményekhez való jobb alkalmazkodást sugall, s így előfeltétele a közös vállalati sikernek. A felmérés szerint a fizetéssel általában elégedett dolgozók a cégvezetés nyitottságát is komoly előnyként értékelik. Az új ötletekre való nyitottság a tapasztalatok szerint a döntési mechanizmust is felgyorsítja. A kulcsfontosságú vezetői erénynek tehát e téren az elérhetőség, a nyílt kommunikáció, a megnyerő és hiteles fellépés, valamint a kooperatív csapat kialakításának képességei számítanak. A vezető karizmatikusságának hangulatjavító hatása - tapasztalatok szerint - különösen a kétszáznál kisebb létszámú cégeknél figyelhető meg.
A legjobb munkahelyeket számba vevő felmérésen a Debreceni Hőszolgáltató Rt. a közelmúltbeli átszervezés és mintegy 70 százalékos leépítés után is képes volt megszerezni a bronzérmet. Az önkormányzati tulajdonú, ám teljes egészében a piaci feltételekhez igazodó, nyereséges, sőt külföldi terjeszkedésről is tárgyaló cégnél a fizetések ugyan hagynak még kívánnivalót maguk után a dolgozók részéről, a munkahelyi légkör révén a társaság még így is képes megtartani és motiválni munkatársait. Figyelemre méltó eszköz ehhez a közös sportolás: volt idő, hogy a cégnél a dolgozói focicsapatok száma elérte a hetet, így játszottak bajnokságot.
Az anyavállalat révén a világ 37 országában, 15 ezer munkatárssal jelen lévő Hewitt Inside felmérése általános piaci tapasztalatokat is összegzett. A nyugati országokban a munkavállalói problémák a motivációs piramis magasabb fokán találhatók. Míg Magyarországon a fizetés kerül gyakran szóba, addig az osztrák felmérés tapasztalatai szerint ott a legtöbb dolgozót az önmegvalósítással kapcsolatos kérdések foglalkoztatják - jellemezte a különbséget a tanácsadó cég szakmai igazgatója, Tököli Zsolt. Nyugati szomszédunkhoz képest azonban jobban állunk a közvetlen felettessel kialakított viszony, illetve a munka erkölcsi elismerése tekintetében. A felmérés tanúsága szerint Magyarország előnye összességében kisebb, mint a hátránya. Itt átlagosan hét százalékkal kisebb a munkájával elégedett dolgozók aránya. Hasonlóan hétszázalékos csökkenést mutat a dolgozói elégedettség Magyarországon a tavalyi adatokhoz képest, amit leginkább a korábbinál bizonytalanabb gazdasági helyzettel magyaráznak a szakértők. A felmérés eredményei szerint hasonlóan kedvezőtlen adat, hogy a legkevésbé elégedettnek a 25-34 éves korosztály számít. A cégek "motorját" adó réteg megítélését a karrierlehetőségek beszűkülése váltotta ki, a piacgazdaságra való áttérés jelentette gyors előrelépési lehetőségek ugyanis a legtöbb helyen már megszűntek. Kulcskérdés tehát, hogy e korosztályt miként tudják megnyerni maguknak a munkaadók. Célirányos eszközként az esküvői, gyereknevelési, illetve lakástámogatás számít.
A kutatásban részt vevő szakemberek úgy látják, hogy az idén még jobbak lettek azok a cégek, ahol jó a humánerő-gazdálkodás, ugyanakkor az átlagosnak számító vállalkozásoknál romlott a helyzet. Jó hír viszont, hogy tavalyhoz képest megfordult az arány, az idén már a 10 legjobbnak rangsorolt munkahely közül hat magyar cég.


