BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem kezelik az alulszámlázást

Az alulszámlázott használtautó-import miatt a márkaképviseletek sorra hozzák létre saját használtkocsi-kereskedelmi hálózatukat, de ezek nem importálnak, mert az adócsaló vállalkozásokkal nem tudják felvenni a versenyt. A pénzügyi tárca illetékesei a változást csak 2004-től ígérik.

Az Opel, a Porsche Hungária, legutóbb pedig a Wallis Autó Holding is saját használtautó-vállalkozást hozott létre, így készülve az EU-csatlakozásra, amikor megszűnik a piaci árakat lenyomó, alulszámlázott használtautó-import. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete az alulszámlázás megelőzésére évek óta azt javasolja, hogy a jelenlegi fogyasztási adó helyett egy azzal megegyező mértékű, 10-32 százalékos regisztrációs díjat vezessenek be az importált használt gépkocsikra. A díj alapja az Eurotax-katalógusár lenne, így a központi költségvetés biztosabban hozzájutna a jelenleg elmaradó mintegy 20 milliárd forintos bevételhez.

Az elképzelések szerint 2004-től életbe lépő regisztrációs díj,bevezetését még 2001 augusztusában kérte az MGE a pénzügyi tárcától, ám ez 2002 elején nem történt meg. Ez év augusztusában viszont már a regisztrációs díj bevezetésének egy évvel korábbra, 2003. januárra hozatalát kérte az MGE és az idén alakult Márkakereskedők Országos Szövetsége.

Érdemi választ nem kaptak, nem úgy, mint 2001-ben, amikor a pénzügyi tárca azzal az indokkal utasította el a regisztrációs díjra vonatkozó tervet, hogy a kétéves költségvetés miatt az adótörvényt nem módosítják.

A márkaképviseletek által koordinált használtautó-kereskedelmet az Opel nyitotta meg az úgynevezett OK használtautó-programmal, amely mintegy tucatnyi márkakereskedőnél érhető el. Wolf Károly, Opel Southeast Europe magyar divíziójának igazgatója elmondta, az új autók értékesítését komolyan segíti a használt járművek beszámítása, a tendencia alapján rövidesen utolérjük a nyugat-európai szintet. Amíg egy évtizede csupán a forgalom 30 százalékát tette ki az ilyen konstrukció, országos szinten ma már 50-70 százalékról beszélhetünk, míg Németországban a 80 százalékot is meghaladja a beszámítások aránya. Az Egyesült Királyságban öregebb autót fiatalabb, de nem új kocsira is becserélnek.

Az OK programban évi 250-350 autót adtak el az elmúlt években, a mennyiséget nem módosította jelentősen, hogy a használtautó-importban legnagyobb számban Opelt hoznak be Magyarországra.

A Porsche Hungária használtkocsi-üzletága, a másfél éve működő Weltauto az idén több mint 1200 kocsit értékesít egyéves garanciával. Ebben az az újdonság, hogy az általános szokás szerint a márkakereskedések a beszámított használt kocsik újraértékesítésekor 6 havi szavatosságot vállalnak, ekkor azonban a vevőnek kell bizonyítania, hogy a kocsi a vételkor is hibás volt, míg a garancia nem tartalmaz ilyen feltételt.

A Weltautóval a Porsche Hungária a jövőre, az EU-csatlakozásra készül, amikor várhatóan megszűnik az alulszámlázott kocsik áradata - mondta Mátrabérci Sándor, a Weltauto márkaigazgatója. A cégnél minden márka minden modelljeit (állapottól függően) beveszik. A piaci jelenlétet az interneten is erősítik.

Az elmúlt 1-1,5 év alatt körülbelül 10 százalékkal csökkentek a használt autók árai a szabad piacon, s erre már az Eurotax katalógus is reagált a nyár elejétől. A szürkeimport miatt tehát gyorsabb az értékvesztés - mondta a Weltauto márkaigazgató. A tendencia elsősorban a prémium márkákat érinti.

A VW konszern márkái közül a Skoda és a SEAT nem érintett, ám tavaly 15 - 2-5 éves - Audi A8-ast adtak el, míg a szürkevonalon 140 érkezett az országba.

A Külső Váci úton a napokban nyílt W1 Auto néven a Wallis Autó Holding Rt. (WAH) első használtautó-kereskedése. A W1 Auto a WAH leányvállalata, s a tervek szerint a még az idén megnyíló második kereskedés után jövőre újabb öt létesül, s az országos hálózat összesen több mint 15 tagú lesz. Martinez Ferenc, a W1 ügyvezető igazgatója a jövő évre 600-650 darabos - hathavi garanciával támogatott - eladást vár a két teleptől.

Ezek a kezdeményezések egyértelműen a jövőt szolgálják, ám a jelen még a szürkeimportőröké. Évek óta köztudott, hogy a használt személygépkocsik mintegy 90 százaléka alulszámlázottan érkezik az elvámolásra, s négyötöd részük hat évnél idősebb - mondta Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. Korábban nem lehetett behozni négy évnél idősebb autót, ám ezt a rendelkezést 2000 elején eltörölték.

Az alulszámlázásban azonban történt némi változás. Év elejéig a vámhatóság csak akkor indíthatott vizsgálatot, ha a számla és az Eurotax listaára közti különbség meghaladta a 20 százalékot, ám a vámosok hiába tudták, hogy ez az összeg - mint áfa- és fogyasztásiadó-alap - az Eurotax katalógusárának felét sem éri el, gyakorlatilag tehetetlenek voltak. A nyugat-európai országok vámszerveinek nem mindegyike együttműködő , másrészt csupán elenyésző számban sikerült bizonyítani a csalást.

Az idén a vám megtagadhatja a számla elfogadását, ha a különbség 50 százaléknál nagyobb, és a nemzetközi vámértékegyezmény figyelembevételével maga határozhatja meg a vám kiszabásának alapját. Így szinte minden autó olyan számlával érkezik, amely a katalógusár 51 százalékára van kiállítva - értesült a Világgazdaság. Mégsem csökkent a szürkeimport: az első három negyedévben a tavalyihoz hasonló mennyiségű, 45 500, többségében hat évnél idősebb használt autó érkezett.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.