BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Támogatást kér az Ikarusbus

Nem tervez leépítéseket székesfehérvári gyárában az Ikarusbus. A járműgyártó vállalat csupán átmenetileg munkahelymegtartó állami támogatást

kér, hogy a jövő év tavaszi termelésfelfutásig senkit se kelljen elbocsátani - tájékoztatta lapunkat Csizmár Gábor, a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium politikai államtitkára.

A székesfehérvári tárgyalások során ugyanis az Ikarusbus azt a tájékoztatást adta, hogy megrendelése van az orosz piacra való gyártásról, s várhatóan még az idén megjelenik az ÁPV Rt. városi buszok beszerzésére vonatkozó egymilliárd forintos pályázata, amelyből a vidéki Volán-társaságok is részesülnének.

Amint az államtitkár a Világgazdaságnak elmondta, várhatóan 450 munkahely megtartására kéri az Ikarusbus a támogatást. Ám konkrét igényt még nem nyújtott be, mert előbb számításokat kell végezni, milyen összegre van szükség, s mi arra a garancia. Hozzáfűzte ugyanakkor, a piacgazdaságban naponta érkezhetnek jelentések a munkaerőigény hullámzásáról, de mindebben a felnőttképzés fejlesztése lehet a segítség, amire rövidesen 1 milliárd forint értékű pályázatot írnak ki, és amit jövőre normatív támogatással és adókedvezménnyel támogat a kormány.

Az Ikarusbus nehézségei nem új keletűek. Elios Pascual, a társaság tulajdonosának, az Irisbus csoportnak az elnöke közel tíz hónapja már úgy tájékoztatta lapunkat, hogy az Irisbus ugyan nem vonul ki Magyarországról, de nem is kívánja folyamatosan támogatni veszteséges magyar leányvállalatát. A rossz eredmény oka a tartósan gyenge magyar piac, valamint, hogy mérséklődött a FÁK-ba és ezen belül is az Oroszországba irányuló export, ahol tavaly csupán 364 járművet sikerült eladni, s ebből 304-et Moszkvában.

Talán ebbe a tendenciába illeszkedik, hogy a szokásosnál két héttel tovább, nyolc hétig tartott a fehérvári gyár idei nyári leállása, de az Ikarusbus Rt. nem nyújtott tájékoztatást a fentiekkel kapcsolatban.

Az Irisbus elnöke szerint a cég talpra állításához az is kell, hogy a kormány értse meg a tömegközlekedés fontosságát, és a közlekedési vállalatoknak biztosítson költségvetési forrást új járművek beszerzésére, hiszen a magyar autóbusz-állomány elöregedett.

Csizmár Gábor szerint erre ad választ az ÁPV Rt. küszöbönálló pályázata, ám a gondok ezzel még nem oldódnak meg, hiszen Elios Pascual azzal is érvelt, hogy a hazai beszállítók a cseheknél 25-30 százalékkal drágábban kínálják termékeiket, sőt drágábbak a francia vagy az olasz beszállítóknál is. (DK)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.