BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még mindig sorban állnak a bérlők a plazáknál

Őszre a budapesti bevásárlóközpontok száma 19-re, míg teljes bérbe adható területük 380 ezer négyzetméterre nőtt. A régebben üzemelő centerek továbbra is megőrizték stabil vezető pozícióikat, noha ezek is megérezték az új üzletek elszívó hatását. A mozgástér csökkenésének észlelését mutatja ugyanakkor, hogy az idén több bővítési projekt elhalasztásáról döntöttek.

Jóllehet az elmúlt években a budapesti bevásárlóközpontok öszszesített alapterülete megtöbbszöröződött, a nagyobb üzletházak forgalmát ez a jelek szerint nem befolyásolta jelentősen. A piac telítődésének jeleit mutatja ugyanakkor, hogy számos fejlesztő az idén már tervezett bővítési projektjének elhalasztásáról döntött. Jelenleg két üzletközpont építése zajlik a fővárosban, a 2003-as átadású Fashion Mart és a 2004-re várt Asia Center azonban elsősorban a nagykereskedőket hivatott majd kiszolgálni.

A Jones Lang Lasalle tanácsadó iroda számításai szerint az üzletközpontok átlagos éves bérleti díja 180 és 720 euró között szóródik négyzetméterenként. A lapunk által megkérdezett komplexumok többségében az erősödő verseny generálta elszívó hatás ugyan érezhető volt, ez az utóbbi években mégsem eredményezte a látogatószám jelentős visszaesését.

A Westend City Center teljes értékesítési területének 91 százalékát kezelő Westend Ingatlanüzemeltető Kft. tapasztalatai megegyeznek ezzel az általános képpel. Jóllehet az eltelt két évben több üzletközpont is megnyitotta kapuit a fővárosban, a Westend továbbra is a leglátogatottabb - mondta kérdésünkre Pósch Péter ügyvezető igazgató. Az idei statisztikák szerint az általuk kezelt eladóterület kihasználtsága 99,6 százalékos, és folyamatos a sorban állás az új bérlőjelöltek körében. A bérleti díjak elsősorban a helyiségek mérete szerint differenciálódnak: éves szinten a 240 és 1500 euró közötti sávban szóródnak négyzetméterenként. Az átlagos bérleti díj 470 euró - teszi hozzá.

Az elmúlt években tapasztalt változásokról szólva Pósch elmondta, hogy bár a többi üzletközpont elszívó hatását ők is érzékelték, a Westend heti átlagos látogatószáma változatlanul 400 ezer körül alakul. A legnépszerűbb üzletek továbbra is a ruházati és cipőboltok, illetve a sportszereket forgalmazó egységek maradtak. A bérlői fluktuáció ezek körében a legjelentősebb. Jövedelmezőség szempontjából a különböző szolgáltatóegységek állnak a legjobb helyen. Az ékszerész- és fotóüzletek, a különböző éttermek és a játéktermek bizonyulnak a legerősebbnek ebben a tekintetben. A nagy alapterületű ruházati üzletek is dinamikus bérletidíj-növekedést mutatnak. Vannak természetesen olyan üzlettípusok, melyek jövedelmezősége egyelőre nem bizonyul versenyképesnek az előbb említettekkel. Ezek közé tartoznak a kisebb butikok és híradás-technikai szaküzletek. A Westend egésze szempontjából meghatározó azonban, hogy az egy látogatóra számított költési mutató 2002-ben 16 százalékkal emelkedett az előző évi értékéhez képest - összegez Pósch.

A Pólus Centernek közel teljes körű, 99 százalékos a kihasználtsági mutatója - mondta lapunknak Jármay László, az üzletközpont ügyvezető igazgatója. A bérleti díjak tekintetében, lévén a Pólus területe több tulajdonos birtokában van, az igazgató nem kívánt nyilatkozni. Az azonban tudható, hogy a konkurens üzletközpontok számának növekedése érezhető hatást gyakorolt a Pólus látogatószámára. A 2001-ben regisztrált 207 ezres átlagos érték az idei év első kétharmadában nem mutatott jelentős változást, szeptember óta azonban a mutató 7-8 százalékos visszaesését regisztrálták.

A legsikeresebb és ezért egyben a bérlők által a legkeresettebb üzletek körét itt is a különböző ruházati termékeket forgalmazó boltok alkotják, de továbbra is jelentős sikere van a mobiltelefon-tartozékokat forgalmazó szaküzleteknek - mondta az igazgató. A Pólus a jövőben az üzletközpontot egy új, 2600 négyzetméteres résszel bővíti, de itt nyílik majd az ország harmadik Media Markt áruháza is.

Teljes kihasználtsággal üzemel a Mammut Üzletközpont. Az üzletek éves bérleti díjai itt a 120 és az 540 eurós sávban mozognak négyzetméterenként - fejtette ki lapunknak Imre Orsolya, az üzletközpont marketingmunkatársa. A Mammut továbbra is a legnépszerűbb bevásárlóközpont maradt a budai oldalon, heti átlagos látogatószáma 250 és 300 ezer közé tehető, az új épület átadásával ez közel megduplázódott.

Az újonnan nyílt üzletközpontok forgalomcsökkentő hatását a Mammutnál nem érzékelik - tette hozzá Imre Orsolya. A legnépszerűbb üzleteknek a budai oldalon is a sportfelszereléseket forgalmazó boltok, valamint a különböző szolgáltatóegységek bizonyulnak.

Minden kiadható területét bérbe adta a Duna Plaza is. A főváros leghosszabb ideje üzemelő bevásárlóközpontjának látogatólétszáma az elmúlt két évben nem csökkent, a versenytárs vállalkozások gyarapodásának kedvezőtlen hatásait nem érzékelték - mondta kérdésünkre Gáti Judit marketingvezető. A legnépszerűbb üzletek körébe a Duna Plaza esetében a már említettek mellett az élelmiszer- és illatszerboltok is beletartoznak. A Duna Plaza a még magasabb szolgáltatási színvonal elérése érdekében az áruházat az idén korszerűsítette, a felújított vásárteret a hónap elején adják át a közönségnek. Két éven belül a jelenlegi eladótér 15 ezer négyzetméteres bővítése is várható, abban azonban a kisebb egységek helyett a nagyobb alapterületű üzletek kapnak majd helyet - tette hozzá. Ezek 75 százalékát már most lejegyezték a bérlők.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.