BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szárnyal a műkincspiac

Immár nem sokkal marad el a százmillió forintos álomhatártól a magyarországi aukciókon eladott legdrágább festmény leütési ára. A piac e csúcsot leszámítva is stabilan bővül, bár a műkincsekbe áramló pénz nagysága még mindig csekély: az éves aukciós forgalom egy átlagos tőzsdei nap volumenével vethető össze.

Nem volt meglepő a Gulácsy-festmény kiemelkedő szereplése, hiszen a legendás festő életművéből mindössze 5-6 fontos kép van magántulajdonban, és a gyűjtők régóta várták, mikor bukkan fel a piacon ezek egyike - válaszolta érdeklődésünkre Törő István, az új aukciós rekordot felállító Mű-Terem Galéria társtulajdonosa. Gulácsy Lajos Régi instrumentumon játszó hölgy című képe a 28 milliós kikiáltási árról 95 millióra kúszott fel a hétfői árverésen, ezzel megdöntve a Kieselbach Galéria pénteki aukcióján egy másik Gulácsy-alkotás által felállított 80 milliós csúcsot.

A galériatulajdonosok összességében is elégedettek az idei esztendővel. Mint Törő István mondja, a hazai műkincspiac soha nem volt ilyen erős, mint most. Annak ellenére nő a műkincsekbe áramló összeg nagysága, hogy a téli szezonban az erős forint miatt gyakorlatilag egyáltalán nem voltak jelen a magyar piacon a korábban a forgalom 30-40 százalékát kitevő külföldi vásárlók. Ezzel szemben a hazai nagypolgárság immár tömegesen jelenik meg műgyűjtőként, egyre többen érzik úgy, hogy reprezentációs és kulturális igényeik nívós festmények és műtárgyak birtoklását teszik szükségessé. Kieselbach Tamás is úgy véli: óriási sikerrel zárultak a karácsonyi aukciók, látszik, hogy a hazai műkincspiac folyamatosan fejlődik, és erre a jövőben is számítani lehet.

A Kieselbach Galéria tulajdonosa szerint ugyanakkor a hazai árak még mindig nevetségesen alacsonyak a nemzetközi viszonylatban megszokottakhoz képest. A piac egészének volumene még a magyar gazdaság lehetőségeihez viszonyítva is nagyon csekély: éves szinten mindössze néhány milliárd forintos az aukciós forgalom. Jelentős bővülésre és áremelkedésekre lehet tehát számítani az elkövetkező években, ahogy az ország fejlődése ehhez fokozatosan megteremti az alapot - tette hozzá Kieselbach Tamás.

Az árak nemzetközi szinten alacsony voltát mi sem jelzi jobban, mint hogy a Sotheby's az idén ősszel 18,7 millió dollárért (több mint 4,6 milliárd forintért) adta el Claude Monet Tavirózsák sorozatának egy darabját, és ez az ár alig több mint fele volt a sorozat egy másik darabjáért 1998-ban fizetett öszszegnek. Ha a nemzetközi porondon legtöbbre tartott művészeket nem számítjuk, akkor is van még behoznivalója a magyarországi áraknak: a főként svájci gyűjtők körében keresett Ferdinand Hodler egy képe például nemrég 3,1 millió svájci frankért (mintegy 480 millió forintért) kelt el Zürichben.

Elemzők úgy vélik: a hazai befektetések volumenének mindössze 2-3, esetleg 5 százaléka áramlik a műkincspiacra. Ezen forgalom mintegy 80 százalékát az aukciósházak realizálják, itt talál gazdára a festmények, grafikák, műtárgyak nagy része, ráadásul éppen a legértékesebb darabok. Ez a helyzet csak a kortárs műalkotások esetében más, ezek ugyanis jellemzően galériákban cserélnek gazdát.

Az aukciósházak számára most az a kérdés, mely festmény lépheti át a százmillió forintos leütési "álomhatárt" (bár a jutalékokkal együtt már a Mű-Teremnél eladott Gulácsy-kép is 100 milliónál többe kerül vásárlójának). Törő István úgy véli, leginkább egy jelentős Munkácsy- vagy a piacon Gulácsy Lajoséhoz hasonlóan ritkán szereplő Csontváry-kép felbukkanása adna esélyt erre az áttörésre.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.